Laddhybriden Range Rover Evoque P300e. Foto: Land Rover

Land Rover tvingas pausa försäljningen av laddhybrider

Land Rover skyller på coronapandemin när de förklarar varför de inte kan leverera laddhybridversioner av Range Rover Evoque och Land Rover Discovery Sport. Problemet är att dessa bilar har för låga CO2-värden jämfört med vad som tidigare kommunicerats vilket i sin tur kan påverka om bilföretaget JLR tvingas betala böter till EU på grund av för höga genomsnittliga utsläpp.

Flera biltillverkare sitter och räknar febrilt på utsläppssiffror för de bilar som sålts i år. Målsättningen är att komma under ett snitt på 95 gram per kilometer där flera övergångsregler och rabatter kan komma att påverka den slutliga siffran.

Just nu kan Jaguar Land Rover (JLR) inte erbjuda några laddhybridversioner av modellerna Range Rover Evoque och Land Rover Discovery Sport till kunder i Storbritannien och Tyskland. En anledning är att JLR tidigare uppgett för låga utsläppsvärden för dessa två modeller och enligt JLR kan de på grund av coronapandemin inte komma ner till de siffrorna.

Enligt JLR har Evoque P300e en CO2-siffra enligt mätmetoden WLTP på 32 gram. Discovery Sport P300e fick siffran 36 gram.

Laddhybriden Land Rover Discovery Sport P300e. Foto: Land Rover

I dag säger JLR att den modell som släpper ut allra minst ligger på 44 gram och med en räckvidd på 43 kilometer på el. Däremot ville inte JLR berätta om siffran gäller för Evoque eller Discovery Sport.

Enligt JLR ska det gå att beställa de här modellerna lite senare i höst.

Att komma under 50 gram i en WLTP-siffra är viktigt för bilföretagen eftersom de bilarna då ger tillgång till en viss utsläppsrabatt när EU ska fastställa om det blir böter eller inte.

För JLR gäller i år att komma under ett snitt på 132 gram, med alla rabatter och dispenser inräknade, men nyligen avslöjades det att företaget fortfarande låg 13 gram över det målet. Om JLR klarar 50-gramsmålet med sina laddhybrider är det viktigt för det totala genomsnittet att de hinner sälja så många som möjligt före årsskiftet. Men om bilarna, inklusive utrustningsalternativ som påverkar utsläppen, kommer över 50 gram blir det svårare att sänka genomsnittet.

Evoque och Discovery Sport har varit JLR:s mest sålda bilmodeller i Europa det senaste året.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!