Foto: Electra

Libanons första bil debuterar – Elektra Quds Rise

Första bil att tillverkas i Libanon har visats upp för världen och går under namnet Elektra Quds Rise, detta trots att landet befinner sig i en ekonomisk kris med ofta förekommande strömavbrott.

Fordonet är ett passionsprojekt för den Libanon-födde palestinska affärsmannen Jihad Mohammad, ägare av företaget Elektra EV. Han kunde ses köra runt i den, låt oss säga egendomligt, designade bilen i landets huvudstad Beirut. För reportrar på plats berättade Mohammad att det är första bilen att produceras lokalt.

Som företagsnamnet antyder rör det sig om en elbil – som ska kunna göra noll till 100 km/h på fem sekunder och ha en toppfart 165 km/h. Ett litiumjonbatteri på 50 kWh ger en energi till en elmotor på 160 hästkrafter som sätter fart på bakhjulen. Siffror som kanske inte gör att Porsche och liknande ”konkurrenter” ligger sömnlösa om nätterna.

Bilen har en uppskattad räckvidd på 45 mil och sägs få en prislapp på nära 250 000 kronor. Den något speciella modellbeteckningen Quds Rise är det arabiska namnet för Jerusalem och i fronten sitter en stor, gyllene logo föreställande Klippdomen – Islams tredje heligaste plats.

Foto: Electra

Mohammad har sedan han startade Elektra EV för fyra år sedan anställt runt 300 palestinska och libanesiska arbetstagare och vill nu även ge sig in på den internationella marknaden. Enligt det arabiska nyhetsmediet Al Jazeera hoppas Mohammad producera upp till 10 000 fordon nästa år när Quds Rise är tänkt att lanseras.

Ett tufft mål då landet brottas med finansiella problem och genomlider sin värsta ekonomiska kris på årtionden. Försäljningen av importerade bilar är rekordlåg på grund av statliga restriktioner och dramatisk värdeminskning på svarta marknaden. Under årets två första månader såldes enbart 62 nya bilar i landet, en nedgång med nästan 97 procent från föregående år.

Foto: Electra

Den ekonomiska nedgången började 2019 och har försatt över hälften av Libanons befolkning i fattigdom, skriver Al Jazeera. Landet är också beroende av fossila bränslen för att generera energi, som även det är otillräckligt då dagliga strömavbrott är mer regel än undantag.

Mohammad planerar bekämpa detta genom att installera runt 100 laddstationer anslutna till generatorer runt om i landet – som han menar kan drivas med hjälp av sol- och vindkraft. Det är en rejäl utmaning han har framför sig för att Elektra ska bli en succé, både internationellt och inte minst i hemlandet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!