Foto: Lotus

Lotus visar sin elektriska grund

Lotus avslöjar företagets framtida planer inom utveckling av elbilar. Grunden är den nya tekniken för lättare chassin som presenterades för ett år sedan.

Nyligen meddelade Lotus att man ska lansera en ny elbilsfamilj. Nu bekräftar man att en ny teknik för lättare chassin, som bolaget utvecklat genom Project LEVA (Lightweight Electric Vehicle Achitecture), ska ligga till grund för företagets nya arkitektur för elektriska sportbilar.

Projektet presenterades i oktober 2020 och är ett forskningsprogram för lättare strukturer för nästa generations elbilar. Tack vare innovationen är den bakre strukturen 37 procent lättare på den nya sportbilen än på Lotus Emira V6. Det innebär att märket kan planera för framtida produkter och kommersialisering.

Nya bilder från Lotus visar hur tekniken kommer att utgöra en del av det nya elbilschassit. Den nya arkitekturen är anpassningsbar för att kunna få till en plattform som ska lämpa sig för elbilar med olika hjulbaslängder, batteristorlekar och konfigurationer. Gemensamt för alla designvarianter är en lättgjuten bakram, men med utbytbara komponenter. En enda fordonsarkitektur ska på så vis kunna rymma två olika batterikonfigurationer.

Den nya ramen har cylindriska battericeller för hög energitäthet, med möjlighet till enkel eller dubbel elektrisk drivenhet som stöd. Den ska även bidra till mindre miljöpåverkan tack vare härdning, punktbindning och ”avancerade svetsprocesser”.

– Project LEVA och den elektriska sportbilsarkitekturen är perfekta illustrationer av innovationen som fortsätter att vara kärnan i allt Lotus gör. Dagens elbilar är tunga jämfört med deras ICE-motsvarigheter, så ARMD-finansieringen har hjälpt Lotus att förnya sig tidigare i produktcykeln. I stället för att utveckla ett enda fordon har Lotus nu ”planen” för nästa generation elektriska sportbilar, kommenterar Richard Moore, vd för Engineering på Lotus Cars.

Under projektet har Lotus samarbetat med leverantörskedjepartnern Sarginsons Industries och akademiker från Brunel University London för att utnyttja fordonsarkitekturens fulla potential.

Detta tillkännagivande är det senaste i ett större sammanhang som beskriver tillverkarens övergång till ett helt elektriskt varumärke.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer