Foto: Lynk & Co

Lynk & Cos elbil närmar sig lansering

För mindre än tre månader sedan presenterades konceptbilen Lynk & Co Zero. Nu får vi se en testprototyp ute på bana. Lansering blir det under nästa år.

Antalet elbilar i Geely-koncernen blir i rask takt allt fler. Utöver de modeller som säljs i Kina har två nyligen lanserats i andra delar av världen, två elbilar med rejäla svenskanknytningar – Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge P8 AWD.
Polestars och Volvos syskonmärke Lynk & Co är nu på gång med sin första elbil, även den med svenskanknytning då den är designad i Göteborg. Vi såg modellen som koncept i slutet av september månad, då avtäcktes Zero. Men det handlar inte om en syskonbil till ovan nämnde Polestar- och Volvo-modeller. Zero är nämligen första modell ut på en helt nya skalbara elbilsarkitekturen SEA där bokstäverna står för Sustainable Experience Architechture. Denna grund är inte enbart för elbilar inom koncernen, Geely har nämligen valt att göra den ”öppen”, det vill säga andra fordonstillverkare kan få nyttja den mot någon form av ersättning. Enligt Geely-bossen Li Shufu förs redan diskussioner med intressenter.
Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge P8 AWD baseras för övrigt på CEVT-utvecklade CMA-plattformen.

1 av 3: Lynk & Cos är nu under utveckling, men även efter lansering ska bilen fortsätta att utvecklas, menar den kinesiska biltillverkaren, detta med hjälp av OTA-uppdateringar. Foto: Lynk & Co
2 av 3: På Yan Cheng-testbanan har Lynk & Co även utsatt elbilen för älgtest. Foto: Lynk & Co
3 av 3 Foto: Lynk & Co

Lynk & Co har släppt en film som visar en maskerad prototyp ta sig an en testbana. Vi ser tydligt, trots maskeringen, att designen är väldigt lik den vi såg på konceptbilen i höstas. Vi kan nog räkna med att inom kort få se bilen uppe i norra Sverige för att där genomgå sedvanliga tester i kallt klimat.

1 av 4: Konceptbilen Lynk & Co Zero.
2 av 4: Konceptbilen Lynk & Co Zero.
3 av 4: Konceptbilen Lynk & Co Zero.
4 av 4: Konceptbilen Lynk & Co Zero.

Allt fler fordonstillverkare satsar på 800 volts-teknik i sina elbilar. Porsche Taycan har det redan och bland annat Hyundai och Kia är på gång med nästa generation elbilar med samma höga spänningsnivå. Även Lynk & Co har satsat på 800 volt för att dra nytta av samtliga fördelar som den högre nivån erbjuder, bland annat högre verkningsgrad, lättare kablage och kortare laddtider.
På tal om laddtider, några sådana har inte meddelats, inte heller hur stora batterier nya elbilen kommer att utrustas med, men det talas om en räckvidd på upp till 70 mil samt att det ska klara en livslängd om 200 000 mil där de 20 000 första milen inte ska leda till något som helst prestandatapp.

Lynk & Co lovar dessutom att komforten ska ligga i topp, mycket tack vare justerbar luftfjädring, och sportigt uppträdande. Bland annat ska den färdiga bilen göra 0-100 km/h på under fyra sekunder.

– Vi skapar en ny typ av elfordon som matchar prestanda med kvalitet och kvalitet med teknik, säger Geely-koncernens chefsingenjör Kent Bovellan med ansvar för SEA-plattformen.

Produktionen är tänkt att komma igång i mitten av 2021 och de första exemplaren planeras nå kunderna senast under sista kvartalet samma år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!