1 av 4 Foto: McLaren Automotive
2 av 4 Foto: McLaren Automotive
3 av 4 Foto: McLaren Automotive
4 av 4 Foto: McLaren Automotive

McLaren Artura officiell – snabb laddhybrid från brittiska öriket

McLaren förändrade bilvärlden med supersportbilen MP4-12C. Sedan dess har de gjort mer eller mindre avancerade varianter där basen varit samma V8-motor. Nu tar McLaren nästa steg och presenterar Artura – en laddhybrid med 671 hästkrafter.

Det fanns en tid då tillverkare av supersportbilar försökte överträffa sig själva med fler och fler hästkrafter från större och större motorer. Motorerna paketerades på bästa sätt för att kraften skulle bli någorlunda körbar.

Nu måste tillverkarna tänka om. Tuffare krav på avgasrening gör det näst intill omöjligt för till och med små tillverkare att stå utanför elektrifieringen.

McLaren har presenterat laddhybriden Artura med ett totalt effektuttag på 680 hästkrafter. Artura blir en slags ersättare till modellen 570S där Artura prismässigt lägger sig mellan GT och 720S. 0–100 km/h ska avverkas på cirka tre sekunder och 0–200 på cirka åtta sekunder. Toppfarten är cirka 330 km/h.

1 av 4: 0-100 km/h på 3,0 sekunder, 0-200 km/h på 8,3 sekunder, 0-300 km/h på 21,5 sekunder och toppfart begränsad till 330 km/h. Kvartsmilen (402 m) går på 10,7 sekunder. Foto: McLaren Automotive
2 av 4: Någon förbrukningssiffra är ännu inte presenterad, men koldioxidutsläppet vid blandad körning ligger på 129 gram per kilometer. Siffran är ännu inte huggen i sten. Foto: McLaren Automotive
3 av 4 Foto: McLaren Automotive
4 av 4 Foto: McLaren Automotive

V6-motor på 120 grader

Kraften levereras från en V6-motor på tre liter som arbetar tillsammans med elmotorn och mycket kraft i utvecklingsarbetet har lagts vid att skapa rätt gasrespons från den kombinerade drivlinan.

Elmotorn finns monterad i växellådan och levererar 95 hästkrafter till V6:ans 585. V-motorn är på 120 grader vilket tillåter ett kompakt paket med turboaggregat. V8:an var på 90 grader så McLaren har tänkt om och inte bara skalat ner sin gamla motor. Dubbelkopplingslådan har åtta steg för att få ut kraften till hjulen. Elmotorn kan snurras bakåt vilket används när du lägger i backen, växellådan har alltså ingen renodlad backväxel.

Blir teknikleverantör

Batteriet är på 7,4 kWh vilket ska ta bilen lite drygt tre mil på el. Men framför allt används batteriet och hybriddrivlinan för att sänka förbrukningen vid vanlig körning.

Artura har inte heller energiåtervinning eftersom känslan i gaspedalen har prioriterats. Artura är också mindre än tidigare McLaren-bilar men med en mindre motor har utrymmet i kupén ökats på en del. Vikten ska ligga på strax under 1 500 kg totalt.

Med Artura kliver McLaren in i den elektrifierade tidsåldern men frågan är när det kommer en renodlad elbil från supersportbilstillverkaren. Det är inte fråga om kunskap utan mer om när kunderna är redo. 

McLarens affärschef Nic Aoidh säger i en intervju med Automotive News att McLaren ska fundera på exakt hur en elbil ska byggas och under tiden bygga om företagets affärsmodell. McLaren kan komma att bli mer av en teknikleverantör till andra biltillverkare tillsammans med att de fortsätter bygga renodlade supersportbilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!