Foto: Mercedes

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ är första helt eldrivna AMG-modellen

Dags för den första helt eldrivna bilen som bär namnet Mercedes-AMG att rulla ut från fabriken i Affalterbach. EQS 53 AMG 4Matic+ heter nytillskottet och erbjuds med en effekt på uppemot 761 hästkrafter och ett vridmoment på 1 020 newtonmeter.

Mercedes har haft en hektisk inledning på motormässan i München och har redan hunnit presentera eldrivna sedanen EQE. Den elektriska betoningen gäller numera även företagets prestandabilar och i förra veckan lanserades laddhybriden Mercedes-AMG GT 63 S E Permformance. Nu kommer EQE:s storebror EQS i AMG-skrud, vilket gör modellen till den första helt eldrivna AMG-versionen någonsin.

– Denna bil är skräddarsydd för bilentusiaster som vill ha en kombination av lyxig elektrisk mobilitet och sportighet. Med vårt allra första helelektriska AMG-fordon vill vi att fler ska hitta till AMG och det är även ett bevis på att Mercedes vill driva elektrifieringen framåt i alla våra märken. Fler helt eldrivna AMG-modeller kommer att följa inom en inte så snar framtid, säger Philipp Schiemer, styrelsemedlem på Mercedes-AMG.

1 av 4: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Foto: Mercedes
2 av 4: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Foto: Mercedes
3 av 4: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Foto: Mercedes
4 av 4: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Foto: Mercedes

Den fullständiga modellbeteckningen lyder Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ och målet med bilen sägs vara att skapa nya målgruppen för AMG-divisionen. Modellen har utrustats med två elmotorer – en på vardera axel – samt en fullt variabel fyrhjulsdrift. Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ kommer i två upplagor, en basversion med 658 hästkrafter och ett vrid på 950 newtonmeter, samt med tillvalspaketet AMG Dynamic Plus där hästkrafterna springer i väg till 761 och vridmomentet ökar till 1 020 newtonmeter.

I standardversionen gör bilen noll till 100 km/h på 3,8 sekunder och har en toppfart på 220 km/h. Med Dynamic Plus höjs toppfarten till 250 km/h och noll till 100 km/h klaras av på 3,4 sekunder. Alla dessa siffror kräver minst 80 procent av batterinivå ”kvar i tanken”. Mercedes menar att samtliga eldrivna AMG-motorer karaktäriseras av en ”optimal balans av förhöjd kraft, effektivitet och ljudkomfort”.

 – Vi kan garantera att alla våra modeller kommer leva upp till AMG:s varumärkeslöfte. Våra kunder kan se fram emot en dynamisk och känslomässig körupplevelse. Vi kan lova detta tack vare AMG-specifika lösningar när det kommer till drivlina, bromsar, fjädring och – framför allt – ljud, säger Jochen Hermann, teknisk chef på Mercedes-AMG.

Bilens batteri innehåller under tio procent kobolt och har en nettolagringskapacitet på 107,8 kWh. Batteriet kan laddas via bromskraftåtervinning men effektivast är förstås kabel, max 200 kW vid DC-laddning (snabbladdning). Hemma eller vid publika laddstationer kan det laddas med 22 kW (AC-laddning). Mercedes-AGM EQS 53 4Matic+ kommer med fem olika körlägen: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ och Individual, där föraren kan välja om man vill prioritera fart eller räckvidd. I komfortläget har bilen en räckvidd på 58 mil.

1 av 4: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Foto: Mercedes
2 av 4: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Foto: Mercedes
3 av 4: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Foto: Mercedes
4 av 4: Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. Foto: Mercedes

Köpare kan välja mellan 21- eller 22-tumsfälgar och kan även välja till keramiska bromsar med framskivor på 440 millimeter i diameter om standardskivorna på 415 millimeter fram och 378 millimeter bak inte känns tillräckliga. För att få till önskad ljudkuliss kan föraren välja bland ett antal olika ljudbilder som genereras med hjälp av extra hårdvara, vilket inkluderar speciella högtalare, så kallade ”shakers” och en ljudgenerator.

Utvändigt syns ett antal tydliga AMG-markörer som särskiljer bilen från ”vanliga EQS” och invändigt likaså där en speciell belysning sticker ut. I övrigt märks bland annat AMG-säten, AMG-sportpedaler, AMG-dörrmattor och en AMG-sportratt. Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ kommer att lanseras nästa år. Någon prislapp är ännu inte fastställd.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!