Foto: Mercedes-Benz AG

Mercedes EQE officiell med 66 mils räckvidd

Bilsalong i München betyder hemmaplan för Mercedes som stormar in med en rad elbilsnyheter. Hetast är sedanmodellen EQE – en eldriven E-klass med upp till 66 mils räckvidd.

Mercedes är på väg att elektrifiera sitt modellutbud och nu presenteras slutligen den modell som ser ut att bli en direkt konkurrent till Tesla Model S. På bilsalongen i München visas Mercedes EQE och precis som väntat kan den bäst beskrivas som en Mercedes EQS i mindre format.

Mercedes EQE är 494 centimeter lång, vilket gör den 27 centimeter kortare än EQS. Mest imponerande är kanske hjulbasen som är hela 312 centimeter, vilket är en centimeter längre än Mercedes S-klass. Proportionerna med långt axelavstånd, korta överhäng fram och bak och en coupéliknande taklinje gör EQE mycket lik EQS. Utan att se dem sida vid sida är det svårt att se skillnad och trots att det ser ut som att den har en halvkombibaklucka är EQE en renodlad sedan. Bakrutan följer alltså inte med bakluckan upp när den öppnas.

Foto: Mercedes-Benz / MediaPortal Daimler AG

Första modellversionen ut heter EQE 350 och den har ett batteripaket på 90 kilowattimmar som räcker för en räckvidd upp till 66 mil enligt WLTP-körcykeln. Elmotorn som driver bakhjulen utvecklar 292 hästkrafter och 530 newtonmeter. En ombordladdare med 11 kilowatts effekt är standard och som tillval finns en 22 kW-laddare. Max snabbladdningseffekt är 170 kilowatt. Mercedes EQS kan däremot laddas med upp till 200 kW. Fyrhjulsdrift blir tillgängligt längre fram.

Fler modellversioner kommer förstås och näst på tur står en icke namngiven version med 680 hästkrafter, troligtvis med AMG-beteckning. EQE 350 kan dock köpas med AMG Line som ger ett lite sportigare utseende med andra stötfångare, större fälgar och sportstolar. Luftfjädring och fyrhjulsstyrning finns också som tillval.

Foto: Mercedes-Benz / MediaPortal Daimler AG

Även invändigt ser EQE nästan precis ut som EQS och det är den stora Hyperscreen-skärmen som dominerar, om man nu har valt den som tillval förstås. På Europa-marknaden är det möjligt för passageraren att använda sin del av skärmen för att titta på video, men om bilen märker att föraren sneglar åt det hållet dimmas skärmen för att inte distrahera föraren. Utan Hyperscreen-tillvalet ser interiören betydligt mer konventionell ut.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!