Jan-Erik Berggren befinner sig i Schweiz där Mercedes lyx-elbil EQS är i fokus. Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Mercedes EQS – tre snabba från provkörningen

Tre snabba frågor till Jan-Erik Berggren som fortsätter sitt kringflackande liv kors och tvärs över Europa för att provköra intressanta bilar. Den här gången är han i Zürich för att provköra efterlängtade elbilen Mercedes EQS.

Är den lika lyxig i verkligheten som den ser ut på bilderna?
– Ja, det får jag nog säga, och snyggare att se på. Det är så klart mycket S-klass men det kryddas med lite extra godis som inte finns där, till exempel Hyperscreen.

Ja, är den lika gigantisk och fräck som bilderna visat?
– Verkligen. Mer eller mindre i ett enda stycke bestående av tre bildskärmar – varav en speciellt för passageraren. Tyvärr kunde vi ju inte testa den när vi körde eftersom vi sitter en och en i bilarna. Det är också ett uppdaterat operativsystem och i mitt tycke är det här marknadens bästa grafik för navigatorn.

SE MER: AMG-snabb Mercedes EQS på bild!

Instrumentbrädan är i princip en enda stor skärm. Foto: Mercedes / Daimler

Hur är den att köra?
– Snart får jag berätta det eftersom det är ett så kallat embargo på ”dynamisk upplevelse”. Men det kommer i den Teknikens Värld vi håller på att göra just nu, så klart. Senare i dag ska vi få se en tills vidare hemlig värstingversion och även få sitta med i en självkörande EQS. Hittills är det bra intryck men också mycket av allt. Mercedes hade också lite svårt att förklara varför man inte har 800-voltsystem som flera konkurrenter. Men mer om det och hur laddningen fungerar i min provkörningsrapport.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!