Foto: Daimler

Mercedes GLC 300 de – dieseldrivna laddhybriden nu i Sverige

Mercedes mellanklassuv GLC är nu tillgänglig som dieselladdhybrid med ett pris som börjar på 601 900 kronor. Även GLC Coupé får samma drivlina och kostar från 636 900 kronor. Det resulterar i att dieselladdhybriden är 42 000 kronor dyrare än den vanliga laddhybriden som har samma elmotor och batteripaket, men med bensinmotor.

Mercedes kör lite av ett eget race när det kommer till elektrifiering. Flera tillverkare har slopat, eller är på väg att slopa, dieselmotorer. Mercedes väljer i stället att ackompanjera dieselmotorerna med elmotorer för att på så vis göra de miljövänliga. GLC 300 de blir märkets fjärde dieselladdhybrid och ansluter till GLE, E-klass och C-klass. Utöver dessa fyra har Mercedes ett gediget utbud av vanliga laddhybrider där elmotorn hjälper en bensinmotor. Av de fyra dieselhybriderna är det endast GLE som inte finns som vanlig laddhybrid.

GLC 300 de har inte fått det enorma batteripaketet på 31,2 kWh från storebror GLE. Istället delar man batteripaket och drivlina med C- och E-klass. Det betyder 13,5 kWh i batterikapacitet och en elmotor på 122 hästkrafter som arbetar tillsammans med en tvålitersdiesel på 194 hästar. Som standard har GLC 300 de en ombordladdare på 7,4 kilowatt vilket är dubbelt så hög effekt jämfört med bland annat Volkswagen Passat GTE och Volvos laddhybrider.

Intressant med batterikapaciteten är att på hemsidan anger Mercedes en nettokapaciteten på 9,3 kWh för det lilla paketet och endast 23,4 kWh för det stora i GLE 350 de. Vilket ger en ovanligt stor energibuffert.

Observera att bilarna på bilderna i artikeln är vanliga GLC och GLC Coupé, ej laddhybriderna. Foto: Daimler

Nya GLC 300 de ska ändå komma cirka fyra mil på el enligt Mercedes. En siffra som kan komma att bli något längre i verkligheten. I kommande nummer av tidningen testar vi Mercedes C 300 de kombi mot 11 laddhybrider. Vi kan här avslöja att vi där kom 47 km på el i verklig körning. Räkna med en lite kortare räckvidd för GLC med den högre vikten och ett sämre luftmotstånd i åtanke.

I testet visade sig motorkonfigurationen fungera mycket bra. Komfortabel men samtidigt riktigt snabb. Tvåliters dieselns 194 hästkrafter och elmotorns 122 kan som mest ge en systemeffekt på 306 hästkrafter och 700 Nm. Det ska ge en skjuts 0-100 km/h på 6,2 sekunder för GLC. Utsläppen anges till 48-57 gram per kilometer, vilket ger en bonus mellan 19 302 och 25 728 kronor. Angivna förbrukningen ligger på 0,18 - 0,22 liter milen. I testet med Mercedes C 300 de mätte vi fram en testförbrukning, utan att ladda batteriet, på 0,73 liter per mil.

Foto: Daimler

Angående priset på 601 900 kronor är det listpriset som Mercedes kommunicerar i sin pressrelease. Rimligtvis kommer dock GLC 300 de som SE Edition vilket hos Mercedes innebär mer utrustning till lägre pris. Som vanlig laddhybrid (GLC 300 e) är SE Edition 22 000 kronor billigare. Samma behandling för GLE 300 de skulle innebära ett pris på 579 900 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!