Foto: Mercedes / Daimler

Mercedes lyx-elbil EQS officiell

Nu är det till slut dags för världspremiären av Mercedes nya helt eldrivna version av S-klass. Här är lyxlimpan Mercedes EQS som har en räckvidd på 77 mil.

När Mercedes historiskt sett har lanserat nya funktioner och hjälpmedel har de oftast fått ta plats i modellutbudets flaggskepp först. Nu när det är dags för en riktigt stor nyhet är det inget undantag. Nya Mercedes EQS, den eldrivna motsvarigheten till S-klass, blir först ut hos Mercedes att baseras på en helt ny plattform endast avsedd för eldrift.
Sedan tidigare har Mercedes elbilar som både EQC, EQA och stora EQV men samtliga bygger på en plattform som från start var avsedd för att husera förbränningsmotorer. Tack vare den nya plattformen kan EQS stoltsera med prestanda som de eldrivna syskonen endast kan avundas. Enligt WLTP-körcykeln ska EQS klara av en räckvidd på upp till 770 kilometer och kunna ladda 30 mils körning på femton minuter. Något som möjliggörs genom att max laddeffekt är 200 kW och full laddning ska nås efter en halvtimme.

1 av 5 Foto: Mercedes / Daimler
2 av 5 Foto: Mercedes / Daimler
3 av 5 Foto: Mercedes / Daimler
4 av 5 Foto: Mercedes / Daimler
5 av 5 Foto: Mercedes / Daimler

Den bulliga formen är som en blandning av nya S-klass och de designgrepp vi sedan tidigare är vana vid från Mercedes EQ-modeller. Tack vare den slanka formen är EQS även en hal bil och har ett cW-värde på låga 0,2 vilket gör gott för räckvidden. För att ytterligare förbättra räckvidden har EQS ett nyutvecklat system för bromskraftåtervinning där upp till 290 kW kan tas tillvara på vid inbromsning. Med hjälp av Eco Assist ska bromskraftåtervinning kunna nyttjas så snart det är lämpligt genom att systemet känner av framförvarande bilar som saktar ner.
Sedan tidigare har vi fått ta del av interiören som domineras av vad som kan vara en av bilvärldens just nu största skärmar. MBUX Hyperscreen sträcker sig över hela instrumentbrädan och för att inte distrahera föraren läser bilen av var du tittar och dimmar  automatiskt ner skärmen där.

1 av 5 Foto: Mercedes / Daimler
2 av 5 Foto: Mercedes / Daimler
3 av 5 Foto: Mercedes / Daimler
4 av 5 Foto: Mercedes / Daimler
5 av 5 Foto: Mercedes / Daimler

Mercedes EQS bygger på tillverkarens nya EQ-plattform som är avsedd för bilar i mellanklassen och uppåt. Framåt hösten kommer vi även att få se E-klass-motsvarigheten i form av EQE som bygger på samma plattform. Den är avsedd att konkurrera med bilar som bland annat Tesla Model S, Porsche Taycan och Audi e-tron GT medan EQS placerar sig snäppet ovanför och blir därmed ganska ensam som helt eldriven bil i den storleksklassen i nuläget.

1 av 3 Foto: Mercedes / Daimler
2 av 3 Foto: Mercedes / Daimler
3 av 3 Foto: Mercedes / Daimler

Nya Mercedes EQS börjar säljas under juni i år och de första bilarna väntas anlända i Sverige till augusti. Till en början finns endast två versioner tillgängliga, EQS 450+ eller EQS 580 4Matic. Den tidigare är bakhjulsdriven och har elmotorer som levererar totalt 245 kW, 333 hästkrafter, och 568 newtonmeter vilket gör att den klarar av 0-100 km/h på 6,2 sekunder. EQS 580 4Matic är fyrhjulsdriven och har maxeffekt på 385 kW, 523 hästkrafter, och maxvid på 855 newtonmeter. 0-100 km/h avklaras på 4,3 sekunder.
Längre fram kommer även en prestandaversion som kommer att ha effekt på 560 kW, 761 hästkrafter.

Daimlers vd, svensken Ola Källenius, bredvid nya elbilen. Foto: Mercedes / Daimler

EQS kommer med två olika nivåer av användbar batterikapacitet om antingen 90 kWh eller 107,8 kWh. Enligt Mercedes är batterierna av en ny generation som har högre energitäthet och innehåller cirka tio procent kobolt vilket är lägre än tidigare.
Oavsett version är EQS utrustad med fyrhjulsstyrning som i grundutförande ska kunna styra med bakhjulen i upp till 4,5 grader. För ytterligare styrvinkel upp till 10 grader blir du tvungen att köpa en uppdatering som Mercedes sedan låser upp trålöst OTA, Over the Air.

Strålkastarna, Digital Light, är också en nyhet där ljuset enligt Mercedes fördelas via 2,6 miljoner micro-speglar för en mer avancerad form av helljusassistans. Strålkastarna ska även kunna projicera bilder på vägbanan.
Med hjälp av Drive Pilot ska EQS kunna ta över körningen helt på egen hand i upp till 60 km/h men denna funktion är i nuläget begränsad till utvalda vägsträckor i Tyskland. Bilen är även utrustad med Intelligent Park Pilot där den ska kunna parkera helt på egen hand. Men det fungerar endast om även parkeringen är utrustad med systemet så de kan prata med varandra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!