En klassisk microbil återuppstår. Foto: Messerschmitt-Werke

Messerschmitt Kabinenroller återuppstår – med bensin- eller eldrift

Mikrobilen från 1950-talet har en given plats i automobilhistorien. Nu startar nytillverkning av modellen i spanska Malaga.

När kriget var över undrade flygingenjören Fritz Fend vad han skulle pyssla med i stället för att konstruera jaktplan. Han fastnade till slut för handikappfordon och satte igång tillverkningen av den lilla mopedbilen Fend Flitzer. 

Till sin stora förvåning var det inte bara rörelsehindrade som stod och bankade på butiksdörren innan öppningsdags, utan även fullt friska som i efterkrigstidens Västtyskland ville kunna köra till brödbutiken. 

Så föddes idén om Kabinenroller och den gamla flygplanstillverkaren Messerschmitt nappade på den. Produktionen av den tvåsitsiga mikrobilen där passageraren satt bakom föraren under en plexiglaskåpa startade 1953, med en encylindrig 175-kubiks tvåtaktsmotor som drev på det enda bakhjulet.

Teknikens Världs Gunnar Friberg i sin Messerschmitt KR200. Foto: Teknikens Värld

Snart följde förstås fler modeller med större motorer och till och med fler hjul och när produktionen till slut upphörde 1964 hade fler än 50 000 Kabinenroller byggts på olika håll runt om i Europa. 

Med tiden kom Messerschmitt Kabinenroller att bli en kultbil och det sägs till och med att den gamle Teknikens Värld-krönikören Gunnar Fribergs korta äktenskap tog slut i just en sådan

Men sagan tog inte slut i och med det. Nu verkar det som att det kommer att skrivas ett nytt kapitel om Kabinenroller, i och med att reservdelsleverantören Messerschmitt-Werke meddelat att man kommer att starta nyproduktion av modellen. 

1 av 3 Foto: Messerschmitt-Werke
2 av 3 Foto: Messerschmitt-Werke
3 av 3 Foto: Messerschmitt-Werke

Messerschmitt-Werke KR202 har karosspaneler av glasfiber med design och proportioner precis som förr i tiden. Kraften kommer alltjämt från en encylindrig bensinmotor, men nu en fyrtaktare på 125 kubikcentimeter som driver på bakhjulet genom en steglös CVT-låda, eller också väljer man elmotor på 6,7 hästkrafter med en räckvidd på åtta mil. Oavsett drivlina toppar farkosten cirka 90 kilometer per timme. 

Hugade spekulanter har en rejäl färgpalett att välja från och även tvåtonslack erbjuds, liksom olika klädselalternativ. Vill man inte sitta i en guldfiskskål utan hellre sitter i det fria går det också bra att byta plexiglaskåpan mot en liten vindavvisare. 

Bilen byggs av Messerschmitt-Werke i spanska Malaga och de första leveranserna väntas äga rum redan nu i maj. Prislistan börjar på cirka 110 000 kronor för den bensindrivna modellen, medan den eldrivna varianten kostar runt 130 000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!