Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Myndighet i USA utreder Tesla-krasch och brand

Amerikanska myndigheten NTSB ska utreda förra veckans dödsolycka där två personer kraschade med en Tesla Model 3 och brändes svårt. Det är oklart om bilen använde Teslas system för självkörande funktioner, Autopilot. De två personerna som brändes inne i bilen har inte kunnat identifieras.

NTSB kommer att skicka egen personal till olycksplatsen för att försöka ta reda på hur olyckan gick till. Två personer kraschade en Tesla Model 3 mot ett träd och bilen började brinna. Olyckan inträffade i Coral Gables, Florida.

Tre personer från NTSB kommer bland annat att försöka ta reda på om Tesla-bilen ”kördes” med Autopilot aktiverat eller om någon av personerna i bilen körde bilen. NTSB ska också undersöka vad som föranledde bilen att börja brinna efter kraschen mot trädet.

Teslas Autopilot tillåter föraren att släppa ratten men enligt Tesla ska föraren alltid aktivt övervaka systemet. 

LÄS MER: Teslas autopilot under utredning av amerikanska myndigheter 

NTSB ska också undersöka olyckan i april då två personer förolyckades i en Tesla. Enligt polisen i Texas talar mycket för att ingen av de två personerna som omkom fanns i förarsätet. Samma myndighet har tidigare utrett tre olyckor i Texas där Autopilot ansågs vållande.

Den federala myndigheten NHTSA samlar just nu på sig information om olyckan i Florida men har ännu inte bestämt om de ska öppna en egen undersökning. NHTSA kan beordra återkallelser av bilar som är med om flera olyckor medan NTSB inte kan tvinga biltillverkare utan mer sysslar med säkerhetsrekommendationer. 

LÄS OCKSÅ: Tesla överger radar vid självkörning 

Förra månaden öppnade NHTSA en formell säkerhetsundersökning av 765 000 bilar från Tesla efter att elva olyckor med polis- eller brandbilar inträffat. Myndigheten har också inlett en undersökning av 33 olyckor, varav elva med dödlig utgång, sedan 2016 där Autopilot misstänks vara inblandat. NHTSA har förklarat att tre av olyckorna, alla utan dödlig utgång, kan inte skyllas på Autopilot.

I Sverige har räddningstjänsten efterfrågat riktlinjer och rekommendationer för hur bränder i elbilar ska hanteras.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!