Elbil på en väg långt norrut, ingen vanlig syn. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Nästan inga laddbara bilar i norrländska kommuner

Hur många elbilar och laddhybrider som är registrerade i landets olika delar skiljer sig åt avsevärt. I några kommuner är runt en fjärdedel laddbart medan biltypen lyser med sin frånvaro i många andra kommuner.

Antalet laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Senaste siffrorna från bilregistret skvallrar om att 54 procent av alla nya bilar som registrerades under föregående månad vad just laddbara, varav 33 procent var elbilar.
Men frågan är hur fördelningen ser ut över landet. Registreras det lika många elbilar och laddhybrider i Pajala som i Danderyd? Svaret på frågan är ett rungande nej.

Kvdbil har med hjälp av statistik från Vroom plockat fram siffror över hur många laddbara bilar det rullar i landets samtliga 290 kommuner, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr.
Statistiken visar att det är enorma skillnader mellan kommunerna och i topp ligger inte helt otippat kommuner som tillhör storstadsområden och tätbefolkade län i södra halvan av landet. I botten av listan hittas motsatsen, det vill säga kommuner som tillhör glesbygd i mer nordliga delar av vårt avlånga land.

Störst andel laddbara bilar rullar det i Solna som tillhör Stockholms län. 25,7 procent av bilarna som är registrerade i kommunen är elbilar och laddhybrider, alltså mer än var fjärde bil. Nästan lika hög andel ses i Danderyd, en annan kommun som ingår i Stockholms län. Inom topp tjugo är 15 kommuner tillhörande Stockholms län. Övriga fem inom topp tjugo tillhör Skåne län eller Västra Götalands län med direkt närhet till Malmö respektive Göteborg.

LÄS OCKSÅ: Magdalena Andersson (S) mot sänkt skatt på bensin och diesel 

Laddhybrider och elbilar är däremot en vanlig syn i och omkring landets storstadsregioner. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Lägst andel laddbara bilar är det i Sorsele kommun som är en del av Västerbottens län i Lappland. Endast 0,2 procent av bilarna som är registrerade i kommunen är laddbara.
Listans nedre regioner domineras klart av kommuner som tillhör landets norra delar, men det är också tydligt att mindre kommuner i sydligare delar av landet inte har höga andelar laddbart. Ett exempel på en sådan kommun är småländska Emmaboda som endast har 1,1 procent laddbart i kommunen. En annan kommun är grannkommunen Nybro med 1,6 procent. Båda nämnda kommuner ligger mellan städerna Växjö och Kalmar som har 4,1 respektive 3,2 procent laddbart.

Kvdbil har även tagit en snabb koll på kommunernas utsläpp från vagnparkerna och drog en gräns vid utsläpp av 100 gram koldioxid per kilometer för att se hur många av bilarna inom varje kommun som når under uppsatt gräns. Även här var det Solna som hamnade överst med 51,0 procent av bilarna med Danderyd tvåa och Nacka trea med 48,7 respektive 47,4 procent.
Pajala, Strömsund och Vilhelmina var kommuntrion som hamnade i andra änden av listan med andelar om 9,5, 10,5 samt 10,7 procent.

LÄS OCKSÅ: Moderaterna vill sänka skatten på bensin och diesel 

 

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!