Foto: Nio

Nio satsar på utbytbara batterier för elbilar i Europa

Kinesiska elbilstillverkaren Nio ger inte upp idén om att bygga elbilar med utbytbara batterier för att snabba på "tankningen". När Nio lanserar sin elbil i Europa nästa år ska det vara med utbytbara batteripaket.

Det finns två stora hinder för att elbilarna ska slå igenom snabbt på den europeiska marknaden.

1. Bilarna är fortfarande dyra.

2. Det tar lång tid att tanka energi.

Priserna är på väg ner i takt med att batterierna blir billigare och billigare och kan lagra mer och mer energi på en bestämd yta. Priserna för att tillverka ett batteri har minskat med två tredjedelar på kort tid och med nya, större batterifabriker väntas det bli ännu billigare i framtiden.

Att ladda en elbil går också snabbare och snabbare men det är fortfarande stor skillnad jämfört med att tanka bensin eller diesel.

LÄS MER: Nio har öppnat batteribytarstationer

Kinesiska elbilstillverkaren Nio

 har i flera år försökt lansera idén att batteripaketen i elbilarna ska bytas ut på speciella stationer. Företaget Better Place försökte också introducera idén tillsammans med Renault-Nissan så tidigt som 2008 men lyckades inte.

I filmen ovan får vi se hur ett batteribyte på elbilen Nio ES8 går till.

Nio har totalt 143 batteristationer i Kina där förare kan åka in och byta sina paket. Under de kommande tre åren ska ytterligare 300 stationer byggas och Nio satsar också på ett antal mobila stationer. Och nu är idén att försöka lansera samma teknik i Europa med början nästa år. Nio har öppnat för ett samarbete med andra elbilsföretag.

Kinas industriminister har stöttat idén och vill att flera märken ska samarbeta för att sprida tekniken.

Det är fortfarande omöjligt att ladda ett elbilsbatteri fullt på kortare tid än 30 minuter och under långa resor kommer laddtiden att påverka restiden väldigt mycket. De allra flesta bensin- och dieselbilar klarar 60-70 mil i relativt hög motorvägsfart på en enda tankning. Det kan ännu så länge ingen elbil matcha.

Men går det att snabbt byta batteripaket kan många elbilar klara samma resa på lika kort tid som en bil med förbränningsmotor.

Ett stort hinder för Nio:s idé är biltillverkarnas plattformstänk där batteripaketen blir en integrerad del i bilens golv. Då blir det svårt att byta ett helt paket.

LÄS MER: Nio ES8 – elektrisk Kina-suv med sikte på Europa

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!