Det är än så länge bara ett koncept, men med RE-Leaf vill Nissan visa vilken potential elbilar har att hjälpa till i katastrofsituationer. Det handlar främst om att bistå räddningsarbetare med el i områden där elnätet har slagits ut. Nissan hänvisar till en rapport från Världsbanken som visar att olika naturkatastrofer var orsaken till 37 procent av alla strömavbrott i Europa mellan år 2000 och 2017, och att det tar i genomsnitt 24-48 timmar innan elen kommer tillbaka.
Det är under dessa timmar Nissan RE-Leaf ska hjälpa till. Med utgångspunkt i en vanlig Leaf med 62 kWh-batteri har Nissan byggt en konceptbil som ska kunna ta sig fram till katastrofområden. Markfrigången är höjd med 7 centimeter till totalt 22,5, spårvidden har ökat med 9 cm fram och 13 cm bak och undersidan är förstärkt med hasplåtar.
TEST: Nissan Leaf mot BMW i3, Hyundai Ioniq Electric och Renault Zoe
PROVKÖRNING: Nissan Leaf Nismo RC
När RE-Leaf har tagit sig fram kan den börja erbjuda sin el via flera utvändigt monterade 230-voltuttag. Bilens 62 kWh-batteri ska enligt Nissan räcka för att försörja ett genomsnittligt europeiskt hushåll i sex dagar. Nissan har också räknat på att RE-Leaf utan problem ska kunna driva en elektrisk borrhammare i 24 timmar, vilket sägs dra cirka 36 kWh. Eftersom bilen har flera 230-voltuttag kan den också driva till exempel en byggfläkt och en 100 watt stark LED-lampa samtidigt.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.