Nissan RE-Leaf – elbilen för katastrofer

Elbilar kan inte bara lösa transportbehov, de kan också vara användbara vid katastrofer. Det tycker i alla fall Nissan som har tagit fram konceptbilen RE-Leaf – en elbil byggd för att hantera katastrofsituationer.

Det är än så länge bara ett koncept, men med RE-Leaf vill Nissan visa vilken potential elbilar har att hjälpa till i katastrofsituationer. Det handlar främst om att bistå räddningsarbetare med el i områden där elnätet har slagits ut. Nissan hänvisar till en rapport från Världsbanken som visar att olika naturkatastrofer var orsaken till 37 procent av alla strömavbrott i Europa mellan år 2000 och 2017, och att det tar i genomsnitt 24-48 timmar innan elen kommer tillbaka.

Det är under dessa timmar Nissan RE-Leaf ska hjälpa till. Med utgångspunkt i en vanlig Leaf med 62 kWh-batteri har Nissan byggt en konceptbil som ska kunna ta sig fram till katastrofområden. Markfrigången är höjd med 7 centimeter till totalt 22,5, spårvidden har ökat med 9 cm fram och 13 cm bak och undersidan är förstärkt med hasplåtar.

TEST: Nissan Leaf mot BMW i3, Hyundai Ioniq Electric och Renault Zoe

PROVKÖRNING: Nissan Leaf Nismo RC

När RE-Leaf har tagit sig fram kan den börja erbjuda sin el via flera utvändigt monterade 230-voltuttag. Bilens 62 kWh-batteri ska enligt Nissan räcka för att försörja ett genomsnittligt europeiskt hushåll i sex dagar. Nissan har också räknat på att RE-Leaf utan problem ska kunna driva en elektrisk borrhammare i 24 timmar, vilket sägs dra cirka 36 kWh. Eftersom bilen har flera 230-voltuttag kan den också driva till exempel en byggfläkt och en 100 watt stark LED-lampa samtidigt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!