Nu går det officiella startskottet för försäljningen av Volvos första elbil. Volvo XC40 P8 AWD Recharge går att bygga ihop och beställa via Volvos hemsida. Produktionen startar dock inte förrän senare i år och de första leveranserna sker också ”senare i år”, enligt Volvo.
Priset för XC40 P8 AWD Recharge börjar på 699 000 kronor. Att priset är så högt, 40 000 kronor högre än för kusinen Polestar 2, kan till viss del förklaras med att XC40 P8 inte går att få med lägre utrustningsnivå än R-Design där mycket utrustning ingår i priset. Någon riktig laddkabel får man dock inte(se tillägg nedan). I standardutrustningen ingår endast en kabel för långsamladdning med Schuko-kontakt. Vill man kunna koppla in sin XC40 i en laddbox och få högre laddeffekt erbjuder Volvo en Typ 2-kabel för 2 325 kronor extra.
Innan du klickar hem en XC40 P8 AWD Recharge för 830 000 kronor, jo den kan bli så dyr med all utrustning inkluderad, kan det vara klokt att titta på Polestar 2 som i stora drag är samma bil, men med 47 mils räckvidd i stället för Volvons 40 mil. Polestar 2 är dessutom två tiondelar snabbare från 0-100 km/h (4,7 s). Och Polestar slänger med en Typ 2-kabel utan extra kostnad.
Uppdatering:
Enligt ny information från Volvo kostar en Typ 2-kabel inte extra. Alla Volvo-bilar som kan laddas med sladd leveras med Schuko-kabel och kunderna får en så kallad voucher som gör att de utan extra kostnad kan välja ytterligare en laddkabel. Någon information om det finns dock inte på Volvos hemsida.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.