Det är skåpbilarna Peugeot Boxer, Citroën Jumpy och Opel Vivaro som nu förses med en eldrivlina. Namnet blir desamma men får prefixet e som tillägg (frågan är hur Peugeot gör med e-Boxer i och med att Subaru redan lagt beslag på den beteckningen). Alla tre skåpbilarna ska presenteras mer i detalj i höst inför säljstarten runtom i Europa, även om Opel Vivaro-e redan har debuterat.
Bilarna ska erbjudas med två olika batterier, 50 kW respektive 70 kW. Det betyder också två olika räckviddssiffror, 23 mil respektive 33 mil. Batterierna har åtta års garanti där tillverkarna lovar minst 70 procents kapacitet.
För bilar som arbetar är laddtiderna viktigt och med en laddeffekt på 7,4 kW ska batteriet gå från tomt till fullt på 7,5 respektive 11 timmar. Snabbladdning med 100 kW betyder att 80 procent av batteriet fylls på 30 respektive 45 minuter. Ladduttaget sitter på vänstra framskärmen.
Precis som för bensin- och dieselbilarna erbjuds tre olika längder, 4 600, 4 950 och 5 300 mm. Batteriet inkräktar inte på utrymmet i skåpet och även lastvikten blir ungefär densamma som tidigare, från 1 ton till 1,238 ton.
Ena delen i PSA:s skåpbilstrio är redan presenterad; Opel Vivaro-e.
PSA räknar med att sälja de eldrivna skåpbilarna till hantverkare och budfirmor i storstäder. Konkurrenterna är Nissan e-NV200 och Renault Kangoo ZE. Nissan sålde under första kvartalet i år 2 097 e-NV200 och Renault fick under samma period leverera 1 874 elskåpbilar.
Skåpbilarna byggs på samma plattform, EMP2, som nyligen presenterade e-208 och e-2008 samt DS 3 Crossback E-Tense. Bilarna ska byggas i Hordain i norra Frankrike där även Toyota bygger sin Proace. Även Proace kommer att förses med en eldrivlina lite senare.
Maxfarten är satt till 130 km/h och bilarna ska ge ifrån sig ett ljud i hastigheter upp till 30 km/h, allt för att vi ska höra bilarna komma.
Så nu får vi se om svenska hantverkare och budfirmor är redo att elektrifieras. PSA-gruppen har ännu inte avslöjat något pris för de nya elskåpbilarna.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.