Ny elektrisk drivlina från GKN

Den nya drivlinan eTwinsterX från GKN är kompakt nog för de flesta bilar och ska ge riktiga terrängegenskaper.

Det är inte bara bilar som visas upp under Frankfurtsalongen utan även tekniken under de välpolerade skalen. GKN Driveline presenterar där vad de själva hävdar är världens mest avancerade elektriska drivlina som kombinerar elmotor, torque vectoring-teknik och en växellåda med två lägen.

Systemet heter eTwinsterX och är så kompakt att det får plats i allt från stadsbilar till suvar. Systemet passar såväl fram-, bak- som fyrhjulsdrivna fordon av både el- som hybridtyp. GKN hävdar också att eTwinsterX är är världens första elektriska drivlina att ha riktiga terrängegenskaper.

Det nya systemet kommer att monteras i testbilar senare i år för att delta i företagets i vinterprogram, bland annat i svenska Arjeplog där vi på Teknikens Värld tidigare testat GKN:s olika system. De första testbilarna i flottan kommer att utgöras av befintliga modeller och av laddhybridtyp.

Dagens eAxle-teknik från GKN finns i dag i så spridda bilar som BMW 2-serie Active Tourer, Porsche 918 Spyder och Volvo XC90.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!