Första juli var inte bara dagen då en rök på uteserveringen blev förbjuden utan även dagen då den tysta elektrifierade bilens tid var till ända. Från och med den 1 juli 2019 gäller nämligen EU:s krav rörande AVAS – Acoustic Vehicle Alerting System.
Lagen säger att alla elbilar, hybrider och laddhybrider tillverkade från och med den 1 juli 2019 måste vara utrustade med systemet samt att alla bilar som registreras från och med 1 juli 2021 också måste vara det.
LÄS MER: Så ljudsätter Jaguar elbilen I-Pace
Bilarna måste låta när de kör under 20 km/h och det med en ljudstyrka på mellan 56 och 57 decibel. I högre hastigheter bedöms däcken ge ifrån sig tillräckligt med ljud för att göra omgivningen uppmärksam på bilens närvaro.
Systemet får dock stängas av om det bedöms som nödvändigt men måste slås på per automatik när fordonet startas. Funktionen behöver inte vara på om bilen är av hybridtyp och för tillfället körs med förbränningsmotorn.
Beslutet om varningssystemet fattades redan 2015
.
I ovanstående film hör du varningsljud skapat av Harman, det Samsung-ägda företag som utvecklar ljudprodukter av många olika slag till både bilindustrin och konsumenter, och det under många olika varumärken, exempelvis JBL, Infinity, Mark Levinson, Harman Kardon och många fler.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.