Nya Audi A8 officiell – fakta, bilder och film

Efter en lång presentation under Audi Summit i Barcelona är nu nya generationen A8 officiell med bilder, fakta och mycket annat. A8 generation fyra visar upp Audis nya formspråk, självkörande teknik och annat iögonfallande.

Efter en vår och försommar fylld med små fragment av detaljer, fakta och bilder är nu nya Audi A8 till sist officiellt avtäckt. Denna nya generation, som är den fjärde sedan modellseriens intåg 1994, ersätter dagens generation som presenterades sent 2009 med efterföljande marknadslansering några månader in på 2010.

Nya A8 är designad av Audis designchef Marc Lichte vars första uppdrag inom bolaget var att skapa konceptbilen prologue concept som ställdes ut i Los Angeles hösten 2014. Konceptbilen sades visa Audis kommande formspråk och nya A8 skulle vara först ut att införliva en större portion av konceptbilens detaljer, och så blev det också kan vi slå fast i dag.

Den breda och låga single frame-grillen, som beskrivs som tredimensionell, är mer eller mindre hämtat rakt av från prologue concept

. Likaså huvens avslutning mot fronten men de två vecken mitt på huven fick nya A8 inte ta del av. En annan ny detalj som konceptbilen visade upp och som A8 har fått är den nya skuldran med en linje i handtagshöjd som löper horisontellt längs nästan hela bilens sida samt de veck som är placerade på fram- respektive bakskärm strax ovanför. A8 har fått ytterligare ett veck strax under fönsterlinjen som fungerar som en förlängning av skarven mellan huv och framskärm. Detta veck hade inte konceptbilen.Bakljusen, eller ska vi kalla den bakljusrampen, är tydligt inspirerad av prologue concepts dito. Lösningen påminner lite om hur Porsche har på några av sina modeller men framför allt hur det ser ut på Saab 9-5 generation två.En annan uppenbar form som hämtats från konceptbilen är silhuetten av nya A8. Trots att det rör sig om en stor fyrdörrarsedan är prologue concepts coupélinje överförd till A8, vilket ger modellen en betydligt slankare profil än vad utgående generation bjuder på.

Som vi alla misstänkte på förhand är strålkastarna så kallad laserstrålkastare och bakljusen av OLED-typ. Ljusrampen mellan själva bakljusen är dock av LED-typ.Nya A8 mäter 512,7 centimeter från för till akter. Det är 3,7 centimeter längre än det mått föregångaren uppvisade. Bredden ligger på 194,5 centimeter vilket faktiskt är fyra millimeter smalare än föregångaren. 147,3 centimeter är siffran från marken till takets högsta punkt, plus 1,3 centimeter jämfört med tidigare. Axelavståndet är 299,8 centimeter, sex millimeter mer än hos generationen före.Hos den förlängda versionen A8 L är axelavståndet 13 centimeter längre, totalt 312,8 centimeter. Även denna siffra är sex millimeter mer än hos föregående A8 L-generation. Totalt mäter A8 L 530,2 centimeter på längden vilket gör den 3,7 centimeter längre än föregångaren och 13 centimeter längre än nya A8 med normalt axelavstånd. På höjden är L-varianten 1,5 centimeter högre än A8 utan L eller, om man så vill, 1,7 centimeter högre än sin föregångare.

Interiört bjuder nya A8 på en än mer avskalad miljö än vad föregångaren gjorde. Antalet knappar är få och i stället är det flera olika skärmytor som fungerar som informationskälla för förare och passagerare samt interaktion mellan dessa och bilen. Den stora MMI-infotainmentskärmen på mittkonsolen är inte längre en fristående historia utan integrerad samt ackompanjeras av ytterligare en skärm strax undertill där bland klimatanläggningen manövreras. Ytterligare en skärm finns framför föraren i mätarhuset. Denna innehåller nya generationen Audi virtual cockpit med HD-upplösning på 1920x720 pixlar. En skärm finns även i baksätets mittarmstöd där bland annat fotmassagefunktionen aktiveras och justeras.Ventilationsutblåsen på instrumentbrädan har dolts för en renare layout och ratten är en helt ny med en klart udda utformning av rattekrarna. Audi säger att samtliga viktiga funktioner ska kunna styras från ratten, så förhoppningsvis behöver föraren inte stirra allt för mycket på någon av skärmarnaför att ändra på det ena eller det andra.

Missa inte Audis film ovan som är gödslad med... Volvo-bilar!

Nya A8 bjuder även på världspremiär av märkets nya Audi AI traffic jam pilot som är bilens (semi)autonoma körsystem, det vill säga nya A8 kan köra av sig själv i vissa trafiksituationer. Audi säger att det är världens första system av typen Nivå 3 (Level 3), det vill säga den nivå som Volvo hoppar över i utvecklingen eftersom de anser att den kan vara en trafikfara. Med Nivå 3 kan föraren låta bilen ta över körningen, men föraren måste alltid vara beredd att ta över om bilen kräver det.

Audi kallar sitt system för just AI traffic jam pilot då bilen helt och hållet ska klara att ta över körningen vid körning under 60 km/h på motorvägar och andra vägar där de båda körriktningarna skiljs åt med en fysisk barriär. Föraren ska kunna göra annat under tiden, Audi föreslår att föraren kan titta på teve. Förutom sensorer och kameror av olika slag har Audi också, som första biltillverkare, tagit en laserskanner till sin hjälp för att överblicka området framför bilen.

A8 generation fyra kan, precis som andra bilar i denna lyxbilsklass, parkera själv. Och då menar vi inte att föraren sitter kvar bakom ratten och låter bilen lotsa in sig och passagerarna i en parkeringsruta. A8 kan parkera, och även köra in i ett garage, utan någon förare bakom ratten, bara tryck på en knapp på nyckeln så fixar bilen parkeringen på egen hand.

Komforten lär det inte vara något fel på. Med adaptiv luftfjädring (som är standard) och Audi AI active suspension kan respektive hjul höjas och sänkas på elektrisk väg för att anpassa sig till körförhållandena och kan till och med ”lyfta bilen” med, som Audi beskriver det, ljusets hastighet för att minska eventuella konsekvenser hos passagerarna vid en sidokollision. Audi AI active suspension får sin energi från bilens 48-voltssystem som finns i samtliga modellversioner vilket gör nya A8 till en mildhybrid. Bilarna har även 12-voltsbatterier men detta elsystem är inte längre primärt.

Fyrhjulsstyrning är standard på nya A8 vilket betyder att bakhjulen styr mot framhjulen vid lägre hastigheter för att öka manöverdugligheten och att bakhjulen styr med framhjulen vid högre hastigheter för att öka kursstabiliteten och kurvtagningsförmågan.

Vid marknadslanseringen sent i höst är det två V6-maskiner som aktuella till nya A8. En 3,0 TDI-diesel med 286 hästkrafter och 600 newtonmeter samt en 3,0 TFSI-bensinare med 340 hästkrafter och 500 newtonmeter.

Efter marknadslanseringen, oklart när eftersom modellerna ännu inte är genomgått fullständigt typgodkännande, lanseras två V8:or i form av 4,0 TDI med 435 hästkrafter och 4,0 TFSI med 460 hästkrafter. Bensinmotorn har cylinderavstängning med hjälp av aktivt ventilsystem som gör att cylindrarna 2, 3, 5 och 8 stängs av vid konstant eller låg belastning. Dieselmotorn har också aktivit ventilsystem med arbetar enligt en annan princip.

Kommer gör även W12-maskinen på 6,0 liter i A8 L, det vill säga den förlängda versionen. Den levererar 585 hästkrafter och 800 newtonmeter. Även denna maskin använder sig av cylinderavstängning vid låg belastning.

Samtliga motorer är sammankopplade med åttastegade tiptronic-automatlådor och quattro-fyrhjulsdrift.

Några månader efter marknadslanseringen är det dags för A8 L e-tron quattro, som även den i dagsläget inte är typgodkänd. Denna variant är en laddhybrid där en 3,0 TFSI-bensinmotor samarbetar med en elmotor som är inbyggd i tiptronic-automatlådan. 449 hästkrafter och 700 newtonmeter levererar bensin- och elmotor tillsammans vilket räcker gör att 0-100 km/h ska avverkas på 4,9 sekunder.

Elmotorn får sin kraft från ett litiumjonbatteri som är placerat under bagagerumsgolvet. Batteriets kapacitet ligger på 14,1 kWh och vid körning på enbart el ska det räcka till fem mils räckvidd. Vid hastigheter över 135 km/h går det inte att köra med enbart elmotorn.

A8 L e-tron quattro kan laddas antingen med kabel eller genom, tack vare en spole som är monterad under framaxeln, induktiv laddning via en golvplatta som kallas för Audi Wireless Charging. För att placera bilen rätt över laddplattan guidas föraren via MMI-systemets skärm.

Marknadslanseringen äger alltså rum sent under hösten 2017, både i Tyskland och Sverige, med försäljningsstart i september. Priserna för nya A8 i Tyskland börjar på motsvarande 871 000 kronor och för nya A8 L på motsvarande 904 000 kronor. Audi Sverige beskriver utgångspriset som 870 000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!