Foto: BMW AG / Daniel Kraus.For press purposes only

Nya BMW 5-serie G30 officiell – fakta, priser, bilder och film

Efter nästan sju år med F10 är det nu dags för en helt ny generation BMW 5-serie. I dag är det världspremiär för generation G30 som trumfar sin föregångare med rymligare insida, lägre vikt och mer ny teknik.

Det började med E12 för 44 år sedan (1972) och via E28 (1981), E34 (1987), E39 (1995), E60 (2003) och F10 (2010) är 5-serie nu framme vid generation G30 efter att föregångarna sålt i drygt 7,6 miljoner exemplar.

Precis som vi beskrev 5-serie F10 som slankare än sin föregångare i november 2009 beskriver vi 5-serie G30 som slankare än F10. Det handlar inte om några revolutionerande designförändringar utan i stället en förädling av föregångaren med det senaste från BMW:s designavdelnings ritpennor. Det är ingen tillfällighet att 5-serie från och med modellår 2017 till viss del liknar senaste generationen 7-serie, många drag kommer därifrån men också från 3-serie efter ansiktslyftet och 4-serie. Nya 5-serie kan nästan mistas för att vara både en 7-serie och en 3-serie, även om det finns detaljer som gör att den har ett eget utseende. De klassiska BMW-detaljerna finns också där, inte minst njurarna i fronten och Hofmeister-knycken vid C-stolpen, två grejer som aldrig kommer att försvinna på bilar från München.

Nya BMW 5-serie är större än sin föregångare. Den mäter 493,5 centimeter på längden vilket gör den 2,8 centimeter längre än tidigare. På bredden är den 186,8 centimeter, exakt åtta millimeter bredare. Med 146,6 centimeter från topp till tå (höjden) är den också två millimeter högre än föregångaren. Axelavståndet har vuxit till 297,5 centimeter, vilket endast är sju millimeter mer än hos F10-generationen.

De nya måtten gör att 5-serie har vuxit om en av sina absolut tuffaste konkurrenter Mercedes E-klass Sedan. Senaste generationen E-klass är nämligen 492,3 centimeter lång och BMW:n är därmed tolv millimeter längre. Även i axelavståndstävlingen vinner nya 5-serie mot E-klass. Hela 3,6 centimeter skiljer de mellan båda bilarna, till BMW:s fördel.

En annan tuff nöt för BMW 5-serie att knäcka är Volvo S90 som är hela 496,3 centimeter lång och därmed slår BMW:n med 2,8 centimeter. Nya 5-serie tar igen det med längre axelavstånd då S90:s mått mellan hjulaxlarna är 294,1 centimeter, det vill säga 3,4 centimeter kortare.

Från denna vinkel kan man nästa tro att nya 5-serie, tack vare slankare former, är en 3-serie. Foto: BMW AG / Daniel Kraus.For press purposes only

BMW säger att de interiöra utrymmena, inte minst benutrymmena, har blivit bättre i nya 5-serie och med tanke på ovan nämnda mått misstänker vi att de har rätt på en punkten, framtida provkörningar och test får dock avgöra hur mycket bättre det har blivit. 5-serie har tidigare inte varit känd som en av de rymligare i klassen, dock utan att vara trång. Bagageutrymmet har vuxit med tio liter från 520 till 530 liter. Med den siffran brädar BMW Volvo S90 med 30 liters marginal men får i gengäld se sig slagen av Mercedes E-klass som rymmer ytterligare tio liter. BMW har också varit smarta nog att erbjuda baksäte som kan fällas i tre sektioner. På den punkten går Volvo S90 bet, till och med kombin V90 saknar den uppskattade funktionen.

5-serie generation G30 är, trots sina större mått, lättare än sin föregångare. Uppemot 100 kilo skiljer det till nya generationens fördel som, beroende på drivlina och utrustning, väger mellan 1 615 och 1 735 kilo. Det har man åstadkommit med BMW:s lättviktsstrategi EfficientLightweight som innebär lättviktsmaterial i större omfattning än tidigare, även i chassikomponenter så som stötdämpare och bromssystem. Plattformen som nya 5-serie bygger på är densamma, i grunden bakhjulsdrivna, som senaste 7-seriegenerationen använder sig av. Och som vi vet har nya ”sjuan” blivit lättare och rappare i steget än sin föregångaren, så att nya ”femman” har gjort motsvarande resa är ingen svår gissning.

Luftmotståndskoefficienten, Cw-värdet, för nya 5-serie är så pass låg som 0,22 vilket gör modellen, tillsammans med laddhybridsportbilen i8, till märkets mest aerodynamiska modell.

Den lägre vikten och förbättrade aerodynamiken bidrar, tillsammans med effektivare motorer, till att nya 5-serie är upp till tolv procent snålare än sin föregångare.

Med M Sport-paket ser stötfångarens nedre del ut som på bild. Ta en titt i bildgalleriet för att se hur en icke M Sport-utrustad bil ser ut. Foto: BMW AG / Daniel Kraus.For press purposes only

 Med M Sport-paket ser stötfångarens nedre del ut som på bild. Ta en titt i bildgalleriet för att se hur en icke M Sport-utrustad bil ser ut.

Motorerna består på sedvanligt BMW-vis av raka fyror, sexor och vinklade åttor. I svagaste änden hittar vi 520d med en 2,0-liters dieselfyra på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den tar 7,7 sekunder på sig att nå 100 km/h och toppar 238 km/h. Den förbrukar enligt NEDC-körcykeln 0,42 liter per mil vilket motsvarar 109 gram koldioxid per kilometer. Denna bakhjulsdrivna variant kostar från 377 000 kronor.

520d xDrive, det vill säga med fyrhjulsdrift, är något törstigare med sina 0,45 liter per mil och 119 gram per kilometer. Däremot är den något accelerationssnabbare med 0-100 km/h på 7,6 sekunder. Toppfarten är lägre – 232 km/h. Från 422 000 kronor kostar denna minsta diesel med fyrhjulsdrift.

Nästa motor på dieselstegen är 530d, en rak sexa på 3,0 liter med 265 hästkrafter och 620 newtonmeter. 0-100 km/h avverkar den på 5,7 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen uppges till 0,45 liter per mil och utsläppet till 118 gram per kilometer. Från 495 000 kronor kostar 530d.

530d xDrive, den fyrhjulsdrivna versionen, är aningen snabbare med 0-100 km/h på 5,4 sekunder men med toppfarten fortfarande begränsad till 250 km/h. Förbrukningen ligger på 0,50 liter per mil och koldioxidutsläppet är därmed 132 gram per kilometer. Från 518 000 kronor går denna toppdieselversion på.

Tydliga skillnader jämfört med utgående generation. Ser till stora delar ut som i nya 7-serie, men med detaljer som gör att det ändå skiljer sig. Foto: BMW AG / Daniel Kraus.For press purposes only

Bensinmotorerna är även de två till antalet, i fyra olika utföranden. 530i har en rak fyra på 2,0 liter med 252 hästkrafter och 350 newtonmeter. 0-100 km/h går på 6,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen enligt den ifrågasatta EU-körcykeln är 0,55 liter per mil vilket motsvarar 126 gram koldioxid per kilometer. Från 452 000 kronor får man loss denna bensinvariant.

530i xDrive har samma effekt och maxvrid men är, trots fyrhjulsdriften, långsammare 0-100 km/h som tar 6,6 sekunder. Toppfarten är 250 km/h. Förbrukningen ligger på 0,60 liter per mil och utsläppet på 137 gram per kilometer. Från 475 000 kronor kostar det att få 530i med fyrhjulsdrift.

Högst upp i hierarkin på bensinsidan finner vi 540i med en rak sexa på 3,0 liter, 340 hästkrafter och 450 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningssiffran anges till 0,65 liter per mil och därmed är koldioxidutsläppet 149 gram per kilometer.

540i xDrive accelererar 0-100 km/h på 4,8 sekunder och toppar 250 km/h. Förbrukningen ligger på 0,69 liter per mil och utsläppet på 159 gram per kilometer. 534 000 kronor måste man punga upp för att bli ägare av en 540i med fyrhjulsdrift.

Praktisk fällning av baksätesryggen. Foto: BMW AG / Daniel Kraus.For press purposes only

Åtta nämnda motoralternativ är vad som finns vid lanseringen, men det kommer fler motorer, spännande sådana, under våren 2017.

Den ena motorn heter 530e iPerformance och är laddhybridalternativet till nya 5-serie. Den är byggd enligt samma koncept som 330e iPerformance och X5 xDrive40e med en tvåliters bensinfyra som samarbetar med en elmotor men med den skillnaden att 530e iPerformance har högre effekt – 252 hästkrafter – än de 245 som X5 xDrive40e har.

Enligt BMW förbrukar den enligt NEDC-körcykeln 0,20 liter per mil vilket motsvarar 46 gram koldioxid per kilometer. Därmed är 530e iPerformance en så kallad supermiljöbil med allt vad det innebär.

Nya BMW 5-serie innehåller en rad tekniska nyheter för modellen, bland annat ett semiautonomt körläge där bilen gasar, bromsar och styr själv.

BMW 520d EfficientDynamics Edition är snålalternativet av minsta dieseln. Det är fortfarande 190 hästkrafter och 400 newtonmeter som gäller, men med hjälp av förbättrad aerodynamik, lägre rullmotstånd och liknande nås en förbrukningssiffra som är 0,39 liter per mil vilket motsvarar 102 gram per kilometer.

Värstingalternativet från och med nästa vår heter inte M5 utan M550i xDrive

 som har en bensindriven V8 som levererar 462 hästkrafter och 650 newtonmeter. Den sägs accelerera 0-100 km/h på 4,0 sekunder vilket gör den snabbare än utgående M5 som med sina 560 hästkrafter gör 0-100 km/h på ”bara” 4,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen för denna best uppges vara 0,89 liter per mil och utsläppet ligger därmed på 204 gram per kilometer.

Så småningom kommer det ännu fler motoralternativ, inte minst nya M5 som är efterlängtad då konkurrenterna har sprungit om gamla generationen med råge. Nya M5 ryktas få runt, eller till och med mer än, 600 hästkrafter.Nya BMW 5-serie går till försäljning den 1 november i år. Själva marknadslanseringen äger rum först den 11 februari 2017 vilket kan ses som en bekräftelse på våra tidigare misstankar att BMW först vill vissa upp nya modellen på bilsalongen i Detroit i början av januari.Till våren är det också tags för Touring-modellen, det vill säga kombin, att ge sig tillkänna. Även en ny generation 

5-serie Gran Turismo är på gång.

Missa inte att läsa BMW:s pressmeddelande nedan. Där kan du ta del av nyheterna som nya 5-serie bär på, inte minst all ny teknik som den kan stoltsera med i jämförelse med utgående generation. Missa inte heller det gigantiska bildgalleriet nedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!