Foto: YouTube

Nya Lexus NX avslöjad – som laddhybrid

Lexus mellanstora suv NX är inte tänkt att presentera sig i nytt utförande, inte än. Men som så många gånger förr – här är den ändå!

Det var 2014 som Lexus RX fick en lillebror i form av NX, som under 2018 i sin tur fick ett mindre syskon i form av UX. Medan UX var första Lexus att bli fullständigt elektrifierad ser NX ut att bli första Lexus-hybrid med laddkabel, alltså en laddhybrid. Det ser vi i den läckta film som finns längst ned i denna artikel.

1 av 4 Foto: YouTube
2 av 4 Foto: YouTube
3 av 4 Foto: YouTube
4 av 4 Foto: YouTube

På bilderna här, som vi har ”skärmdumpat” från filmen, ser vi att det är modellversionen NX 200 (utan avslutande ”t”) som visas, med andra ord en ren bensinbil, sannolikt instegsversionen i NX-serien.
I filmen skrivs det också om NX 350h, en traditionell hybrid som kommer att fungera som arvtagare till dagens NX 300h som via en 2,5 liter stor bensinmotor med en elmotor erbjuder 197 hästkrafter. Det är samma drivlina och effekt som fanns i gamla Toyota RAV4. Vi kan därför misstänka att nya NX 350h är motsvarigheten till nya Toyota RAV4 Hybrid AWD-i som har 222 hästkrafter hämtade ur 2,5 liter bensinmotor och elmotor.

Mest intressant är förstås det som i filmen betecknas NX 450h+ och som följs av orden ”första laddhybriden”.
Vi vet förstås ingenting om denna modellversion, men precis som med NX 350h kan vi göra antaganden även med NX 450h+, nämligen att den sannolikt får samma drivlina som i Toyota RAV4 Laddhybrid AWD-i (eller som den heter utanför vårt rikes gränser; RAV4 Plug-in Hybrid AWD-i). Återigen rör det sig om en 2,5 liter stor bensinmotor som med en kraftfull elmotor erbjuder förarens högerfot 306 hästkrafter.

1 av 3 Foto: YouTube
2 av 3 Foto: YouTube
3 av 3 Foto: YouTube

Vad gäller utseendet är det nytt, men ändå inte. Fronten med sin stora ”spindle-grill” bjuder inte på några revolutionerande nyheter, men strålkastarna har blivit mjukare i utförandet och DRL-lysdioderna är numera integrerade i ljusenheterna. På dagens generation ligger dioderna som pärlband en bit under respektive strålkastare.

Fönsterlinjen, när man betraktar bilen från sidan, ser ut att vara identisk med hur den ser ut på dagens NX. Det är så likt att det är lätt att tro att nya NX egentligen bara är en kraftig ”facelift”.

Bakänden bjuder på betydligt fler designförändringar, inte minst då bakljusen är helt nya och knyts samman genom en lysdiodrand som sträcker sig över ytan mellan Lexus-emblemet och bakrutan.

Interiört är det något helt annat än vad vi är vana vid i dagens NX-generation. Instrumentbrädan är ny, så även mittkonsolen och dörrsidorna.
Vi ser att Lexus har städat upp bland knappar och vred och att en stor infotainmentskärm dominerar tillsammans med ett digitalt mätarhus. Utgående NX har hela tiden erbjudit traditionella, analoga mätare, oavsett modellversion.
En detalj vi noterar är att pekplattan, som NX i dag har på mittkonsolen, har försvunnit. Sannolikt kommer ingen att sakna den i och med att bland annat röststyrning har tagit över en hel del.

När Lexus tänker avtäcka nya NX vet vi inte, men med tanke på att filmen nu har läckt är det sannolikt inte många dagar eller veckor kvar innan världen bjuds på bilder, film och fakta från officiellt håll.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!