Foto: Opel

Nya Opel Astra officiell – bensin, diesel och laddhybrid

Helt nya Opel Astra träder i dag fram med tuff formgivning och många olika drivlinor under skalet. Största klivet som denna tyska bilmodell – numera med fransk teknik – tar är förstås det elektriska, dock inte helelektriskt.

Det är faktiskt bara två år sedan Opel presenterade ansiktslyfta versionen av utgående Astra, fyra år efter att den så kallade generation K kom till världen. Denna tionde generation (vi räknar från Kadett A 1962, inte från den Kadett som fanns på 1930-talet) fick en kanonstart i livet – först och främst genom att vinna sitt första test i Teknikens Värld men också genom att utses till Årets Bil i Europa 2016. De båda utmärkelserna ledde förstås till försäljningssuccé.

Frågan är om uppföljaren, nya Astra som i dag presenteras av Opel, kan börja livet på samma fina vis. Förutsättningarna för det ser ut att finns där, även om Opel har genomgått några turbulenta år som till slut mynnade ut i att franska PSA-koncernen till slut köpte den tyska biltillverkaren av General Motors. PSA har sedermera gått samman med amerikansk-italienska FCA-koncernen och bildat Stellantis, där Opel ingår som ett av 14 varumärken.
Opels tillvaro ser ut att vara stabilare än på länge och nya Astra bygger på samma teknik, EMP2-plattformen, som helt nya Peugeot 308 som vi nyligen provkörde i laddhybridutförande.

1 av 3: Kantigare än tidigare, men ändå otvetydigt en Opel. Foto: Opel
2 av 3 Foto: Opel
3 av 3 Foto: Opel

Nya Astra, som är sjätte generationen sedan modellens ankomst 1991 (hette tidigare Kadett), beskrivs av Opels vd Michael Lohscheller på följande vis:

– Helt nya Astra är en ny Blitz med sensationell design och klassledande teknik. Elektrisk och högeffektiv med minsta möjliga utsläpp. Nya Opel Astra är skapad med yttersta precision in i minsta detalj. Vi är övertygade om att den nya generationen Astra har vad som krävs för att bli en ny storsäljare och attrahera många nya kunder.

Något större

Astra L, där L:et står för generationsbeteckningen, är i det femdörrars halvkombiutförande som i dag presenteras 437,4 centimeter lång vilket gör den fyra millimeter längre än föregångaren Astra K. På bredden är den 186,0 centimeter, en siffra som sannolikt inkluderar ytterbackspeglarna i infällt läge. Oavsett vilket är nya Astras kaross några centimeter bredare än föregångarens.
Hur hög modellen är får vi inte reda på, men syskonbilen Peugeot 308 är 144,1 centimeter från topp till tå. Astra är för övrigt några millimeter längre och bredare än 308.
Axelavståndet är 267,5 centimeter, det har med andra ord vuxit med 1,3 centimeter under generationsskiftet. Siffran är av naturliga skäl densamma som hos Peugeot 308.

1 av 3: Den digitala förarmiljön består av två skärmar på vardera tio tum, Opel kallar lösningen för Pure Panel. Foto: Opel
2 av 3 Foto: Opel
3 av 3 Foto: Opel

Rymligare

Trots att nya Astra inte är speciellt mycket större än sin föregångare, sett till de exteriöra måtten, är det mer plats inuti bilen. Hur passagerarutrymmet har förändrats får vi återkomma till, men bagageutrymmet har vuxit en hel del, i standardläget från 370 till 422 liter. Siffran står sig bra i konkurrensen, exempelvis Volkswagen Golf rymmer 380 liter och Kia Ceed 395 liter.
Hur mycket som ryms med nedfällt baksäte vet vi inte, men syskonet Peugeot 308 får i detta läge rum med 1 323 liter.
Precis som med Peugeot misstänker vi att nya Astra rymmer mindre bagage om modellen är av typen laddhybrid.

Två laddhybrider

För första gången är Opel Astra elektrifierad. Opel berättar att laddhybridversioner med upp till 225 hästkrafter är aktuella. Vi provkörde nyligen denna starkare drivlina i nya Peugeot 308.
Den andra laddhybridversionen har 180 hästkrafter och driver, precis som 225-hästarsversionen, på framhjulen.
Båda laddhybriderna drar nytta av kraften från en 1,6-litersmotor på antingen 150 eller 180 hästkrafter samt en elmotor på 110 hästkrafter (80 kW).
Opel nämner inget om batteristorlek eller räckvidd vid körning på el men sneglar vi på franska syskonbilen ser vi att det är ett 12,4 kWh-batteri som räcker till 6,0 respektive 5,9 mils körning (svagare modellversionens siffra först). Batteriet kan laddas med maximal effekt om 3,7 kW, om bilen inte är extrautrustad med större ombordladdare på 7,4 kW (detta gäller för Peugeot 308, men vi misstänker starkt att nya Astra får samma förutsättningar).

1 av 3: En Opel Astra med en laddkabel, det är en stor nyhet. Foto: Opel
2 av 3 Foto: Opel
3 av 3 Foto: Opel

Någon elbil nämns inte, kanske för att det inte är aktuellt. Dock finns det uppgifter som säger att både Opel Astra och Peugeot 308 ska bli helt eldrivna om några få år, men då måste det handla om helt nya bilar, men med samma modellnamn, i och med att nuvarande EMP2-plattformen inte kan hantera ren eldrift.

Motorer för bensin och diesel

Den som ännu inte omfamnar elektrifierade drivlinor kommer att kunna välja mellan ett antal bensin- och dieselmotorer på mellan 110 och 130 hästkrafter. Mer än så berättar inte Opel, men kikar vi på Peuget 308 ser vi att det rör sig om två trecylindriga bensinmotorer på 1,2 liter med 110 respektive 130 hästkrafter samt en fyrcylindrig dieselmotor med 130 hästkrafter.

Lansering och pris

Opel berättar att de öppnar orderböckerna i höst och att de första kunderna kommer att få ta del av sina nya bilar tidigt under 2022. Vad det kostar att bli ägare av en ny Astra är okänt då inga priser är satta i dagsläget. Vi kan inte heller snegla åt Peugeot eftersom deras priser för nya 308 inte heller är klara. Dagens Opel Astra, alltså av utgående generation, kostar i femdörrars halvkombiutförande från 209 900 kronor. Räkna med att priset för nya Astra börjar på en högre nivå än så.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!