Foto: Land Rover

Nya Range Rover officiell

Ikonen som tog form redan 1970 är nu här i sin femte tappning. Här är allt om nya Range Rover som erbjuds med många olika drivlinor, bland annat två laddhybrider.

Det är inte varje dag en ny Range Rover träder fram i strålkastarljuset, även om utgående generation ”bara” har varit på marknaden i ungefär nio år. Annat var det med första generationen som hängde med i hela 26 år. Det kan jämföras med dagens hetsiga generationsskiften som normalt görs vart sjätte eller vart sjunde år.

Nu har Land Rover, ena halvan av Tata Motors-ägda Jaguar Land Rover, presenterat nya Range Rover, internt kallad L460, som vid första anblick kan tas för att vara den generation som är på väg att pensioneras. Har betraktaren problem att skilja L460 åt från L405 (utgående generation) är det bara att låta modellens akter visa upp sig. Bakänden bjuder nämligen på något helt nytt som kraftigt skiljer sig från samtliga tidigare årgångar.
Visuellt upplevs karossen som halare än någonsin (äldre Range Rover är tydligt kantiga) och luftmotståndsvärdet är uppmätt till 0,30. Föregångaren nådde i sitt ”bästa utförande” ned till 0,32.

1 av 3 Foto: Land Rover
2 av 3 Foto: Land Rover
3 av 3 Foto: Land Rover

Grunden i nya Range Rover är plattformsarkitekturen MLA-Flex där MLA står för Modular Longitudinal Architecture. Den är framtagen gemensamt av Jaguar och Land Rover för att tillgodose märkenas behov flera år framöver. Plattformen är förberedd för att kunna hantera allt från rena förbränningsmotorer till elektrifierade diton (mildhybrid och laddhybrid) samt helt elektriska modeller.
Nya Range Rover erbjuds i två längdutföranden, med kort alternativt lång hjulbas. Antalet sittplatser uppgår till maximalt sju stycken. För första gången kan LWB-versionen (lång hjulbas) utrustas med fem sittplatser.

Komforten i Range Rover har under många år varit hög, men den ska med nya generationen nå en ny, högre nivå i och med ny hjulupphängning och adaptiv luftfjädring som använder sig av bilens navigationssystem för att anpassa sig i förväg. Dessutom har nya Range Rover från elektriskt styrda krängningshämmare som agerar betydligt snabbare än hydrauliska diton.

1 av 5 Foto: Land Rover
2 av 5 Foto: Land Rover
3 av 5 Foto: Land Rover
4 av 5 Foto: Land Rover
5 av 5 Foto: Land Rover

Bakhjulsstyrning, där de bakre hjulen kan vridas upp till 7,3 grader, gör nya Range Rover smidigare än sina föregångare. Vändcirkeln uppges till 10,95 meter, det kan jämföras med utgående generation som bäst nådde ned till 12,3 meter.

Det är en imponerande vindcirkelsiffra som är betydligt mindre än hos exempelvis en Volvo XC90 (11,8 m) som är en kortare bil. Nya Range Rover är 505,2 centimeter lång, 5,2 centimeter längre än sin föregångare och decimetern längre än nämnda Volvo. I utförande med lång hjulbas ökar längden med ytterligare 20 centimeter, samtliga placerade mellan hjulaxlarna vars avstånd då blir 319,7 centimeter i stället för 299,7 centimeter. Med långt axelavstånd ökar vändcirkeln till 11,54 meter, inte så värst mycket det heller.

1 av 6: Range Rover generation 1. Foto: Land Rover
2 av 6: Range Rover generation 2. Foto: Land Rover
3 av 6: Range Rover generation 3. Foto: Land Rover
4 av 6: Range Rover generation 4. Foto: Land Rover
5 av 6: Range Rover generation 5 med kort hjulbas. Foto: Land Rover
6 av 6: Range Rover generation 5 med lång hjulbas. Foto: Land Rover

Motorerna till nya Range Rover är många. Tre bensinare, tre dieselmaskiner och två laddhybrider. Samtliga dieselmotorer samt två av bensinmotorerna är så kallade mildhybrider med 48-voltsteknik som ska hjälpa till att sänka förbrukningen en aning.

Den bensinmotor som inte är mildhybridiserad är utbudets enda V8, en 4,4-litersmaskin på 530 hästkrafter och 750 newtonmeter. Känns motorn igen från annat håll? Jo visst, denna V8 kommer från München, närmare bestämt från BMW.

Laddhybriderna, P440e och P510e, har sexcylindriga bensinmotorer som kombineras med elmotor på 105 kW (143 hk) och ett batteri på 38,2 kWh varav 31,8 kWh kan nyttjas. Land Rover uppger en WLTP-räckvidd på upp till tio mil och att verkliga sträckan ligger runt åtta mil.

Under våren 2022 inleds leveranserna av nya Range Rover. Laddhybridversionerna är dock inte aktuell från start utan kommer sannolikt framåt hösten samma år.
I hemlandet Storbritannien inleds prisspannet på 1,12 miljoner kronor. I Sverige är inledningsvis två modellversioner aktuella. Dessa båda, inklusive pris, ser du i faktarutan nedan. Orderböckerna är redan öppna.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!