Teknikens Världs illustration av Polestar 3. Foto: Erik Andrén / Teknikens Värld

Nya uppgifter om Polestar 3

1, 2, 3... laddhybrid, elbil, elbil. Polestars kommande modell börjar allt mer ta form, trots att vi ännu inte har sett den. Företagets vd Thomas Ingenlath avslöjar några detaljer.

Volvo Cars syskonmärke Polestar, båda är en del av Geely-koncernen, har fått ut två modeller på vägarna under de senaste fyra åren. Först kom superladdhybriden Polestar 1 som knappast var en bil för gemene man, därefter var det dags för Polestar 2 som riktade sig (och fortfarande gör det) till en större skara människor, även om ingångspriset på 489 000 kronor är mycket pengar. Summan är dock bara en bråkdel av de 1 699 000 kronor som Polestar 1 kostar.

Fokuset hos Polestar i dag är att få klar nästa modell – suv-modellen Polestar 3 som ska byggas i Kina men också i USA, nämligen i Volvo Cars fabrik i South Carolina som från och med nästa år ska bygga nya XC90. Polestar 3 och XC90 blir tekniskt sett syskonbilar då de båda baseras på nya Volvo-utvecklade plattformen SPA2 som framöver ska ersätta dagens SPA-plattform som S60, V60, XC60, S90, V90 och XC90 bygger på. Men det kommer att finnas fler skillnader mellan Polestar 3 och nästa XC90, mer än att emblemen skiljer sig åt. Thomas Ingenlath, Volvo Cars tidigare designchef och sedan 2017 Polestars vd, har bjudit på några detaljer till amerikanska Car and Driver i samband med bilsalongen i München förra veckan.

LÄS OCKSÅ: Polestar 3 utmanar Tesla

Polestar 3 under skynke, det är i dagsläget allt vi har fått se av bilen. Foto: Polestar

En tydlig skillnad är att Polestar 3 endast kommer att erbjudas med två sätesrader, medan XC90 ska kunna fås med tre (precis som i dag). Utebliven tredje sätesrad möjliggör också en mer sluttande bakre takprofil, vilket syns tydligt på den ”teaserbild” Polestar släppte i somras samt på våra egna illustrationer som du ser här i artikeln.

– Jag har inget emot tre rader i sig. Men i samma sekund som vi gjorde en (tredje sätesrad, reds anm) skulle ni fråga vad skillnaden mot XC90 är... Att ha två sätesrader gör det möjligt att ge bilen den aerodynamiska taklinjen, det ger chansen att markera utrymmet mellan första och andra raden, vilket verkligen ger den andra raden en lyxig känsla, säger Thomas Ingenlath.

1 av 3: Våra illustrationer från i fjol visar tydligt vad det är som väntar världen i form av elektrisk suv från Polestar. Foto: Erik Andrén / Teknikens Värld
2 av 3 Foto: Erik Andrén / Teknikens Värld
3 av 3 Foto: Erik Andrén / Teknikens Värld

Polestar-vd:n avslöjar också att nya elbilen kommer att ha en drivlina som effektmässigt är unik för Polestar och som ska placera modellen över elektriska versioner av nya XC90. Precis som med Polestar 2 kommer Polestar 3 att erbjudas både med en eller två elmotorer, för fram- eller fyrhjulsdrift.

– Jag ser definitivt det som en bra kombination. Till syvende och sist har dubbelmotordrivlinan lite mer kraft och acceleration, men det finns många människor som inte behöver den spänningen, och det finns många människor som inte behöver fyrhjulsdrift. I Norge eller Österrike kommer vi alltid att sälja mer fyrhjulsdrift, men i Kina eller USA är många människor nöjda med den en motor, säger han till det amerikanska bilmagasinet.

Vidare tror Ingenlath att Polestar 2 fortsätter att vara märkets storsäljare globalt men att Polestar 3 starkt bidra kommer att bidra till att företagets totala årsförsäljning över 100 000 bilar.

Polestars vd Thomas Ingenlath framför fjolårets omtalade konceptbil Polestar Precept Concept. Foto: Polestar

Efter Polestar 3 riktas blickarna mot produktionsversionen av Polestar Precept Concept. En lång, slank fyrdörrarscoupé med plats för fyra åkande. Att det inte blir ännu en suv, åtminstone inte så tätt inpå Polestar 3, har Thomas Ingenlath en förklaring till.

– Jag tror verkligen på en värld där alla inte är nöjda med en maträtt. Det skulle vara så tråkigt. De flesta restauranger försöker tillgodose olika smaker, och att vara ett märke som bara skulle ha suvar skulle för mig vara skrämmande, avslutar Polestars vd.

Om inget oförutsett händer, exempelvis om komponentbristen förvärras, bör vi få se Polestar 3 i sin fulla prakt under 2022.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!