Foto: Volkswagen

Nya Volkswagen Passat – så blir den

Volkswagen näst mest sålda modell genom tiderna – Passat – får leva vidare. Ett beslut har nu tagits av VW-ledningen. Här kommer lite information om vad vi har att se fram emot i nästa generation.

I april 2019 passerade Volkswagen Passat 30 miljoner sålda exemplar vilket gör den till märkets näst bäst säljande modell efter Golf.

En modell med sådan historia, som tog sin början vid produktionsstarten den 29 mars 1974, kan man inte göra sig av med hur som helst – och mycket riktigt, Passat kommer att leva kvar (åtminstone en generation till). Volkswagens ledning har gett klartecken till en nionde generation av världens mest sålda mellanklassare, som dock har fått uppleva en allt trögare försäljning under flertalet år (2019 såldes drygt 124 000 exemplar av modellen i Europa, det kan jämföras med 226 000 under 2015, 332 000 under 2006 och 348 000 under 1998).

Att en ny Passat-generation skulle få grönt ljus var på förhand inte hugget i sten i och med att Volkswagen satsar enorma resurser för att ställa om till elbilar i alla former och storlekar. Bland annat ska kombimodellen ID. Vizzion bli verklighet inom ett par år, en modell som kan beskrivas som en elektrisk Passat. Lägg på det att Volkswagen Arteon gör allt bättre ifrån sig, och kommer sannolikt att få en skjuts uppåt i försäljningsstatistiken sedan den nyss genomförda uppdateringen som även förde med sig en kombiversion i Arteon Shooting Brake.

Dagens Volkswagen Passat Sportscombi. Foto: Volkswagen

TEST: Nya Volkswagen Passat Sportscombi GTE

Men en ny Passat blir det ändå, Volkswagen anser att det finns en lucka i modellprogrammet som den kommer att fylla även framöver (framför allt VW i Kina som ska ha varit drivande i frågan).

Vad vi har att vänta oss i Passat-väg kan vi nu ta del av tack vare brittiska Autocar som har klämt diverse Volkswagen-personer, som förstås inte namnges, på information.

Bland annat sägs det att Passat från och med nästa generation ska bli en och samma modell över hela världen, inte som i dag där Europa har en ny, modern Passat medan USA och Kina har en annan modellvariant som baseras på teknik från Passat generation sex (som kom 2005).

Passat i Europa, till skillnad från i övriga världen, är baserad på Volkswagen-gruppens välanvända MQB-plattform, och så kommer även nya Passat att vara. Dock i ett uppdaterat utförande som täcker in det senaste i teknikväg samt uppfyller kraven att kunna hantera olika typer av drivlinor – bland annat mildhybrider, laddhybrider och helt elektriska, både fram- och fyrhjulsdrivna. Om nya Passat blir helt eldriven återstår att se, den skulle i så fall kunna motarbeta ID. Vizzion som vi nämnde ett par stycken längre upp.

Elektriska konceptbilen Volkswagen ID. Vizzion. Ska inom ett par år bli en familjekombi inom ID-konceptet.

TEST: Begagnad Volkswagen Passat Sportscombi GTE

Hur nya Passat generation B9 kommer att se ut när den rullar ut på vägarna under 2023 återstår att se, men designen sägs redan vara satt. Enligt källor till Autocar ska form inte få stå före funktion, Arteon Shooting Brake finns redan som ett sådant alternativ, utan det är utrymmena som ska stå i första rummet. Det ska möjliggöras bland annat genom att både axelavstånd och spårvidd utökas.

”Med Arteon har vi redan en designledare inom segmentet. Detta lämnar dörren öppen för Passat att bli än mer utrymmesorienterad än dagens modell”, säger källan med insyn i Volkswagens verksamhet.

I vilka karossutföranden nya Passat presenteras vet vi inte med säkerhet, förutom att kombimodellen är klubbad. Om det parallellt blir en sedanmodell, som i dag, eller en halvkombimodell likt Skoda Superb, får vi helt enkelt vänta och se. Superb kommer framöver att fortsätta vara syskon till Passat.

Numera finns även Arteon i kombiutförande. Foto: Volkswagen

TEST: Tolv laddhybrider 2020

Dagens generation är Passat nummer åtta sedan introduktionen under första halvan av 1970-talet. B8, som den kallas, presenterades i juli 2014 då även produktionen påbörjades. I början av 2019 presenterades en uppdaterad variant av dagens Passat, då mer fylld med teknik, exempelvis delvis självkörande system.

I Sverige har Passat alltid spelat en viktig roll för Volkswagen och hittills i år är modellen landets femte mest registrerade bilmodell.

På bilderna i denna artikel är det konceptbilen ID. Vizzion som visas, om inte bildtexterna säger annat.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!