Foto: Volkswagen

Nya Volkswagen T7 Multivan officiell

Nu är den sjunde generationen av den klassiska folkabussen här – numera känd som Volkswagen T7 Multivan.

Efter att ha producerat över fyra miljoner ”folkabussar” visades Volkswagen Multivan upp första gången för allmänheten på bilsalongen i Frankfurt am Main 1985. Sedan dess har de olika generationerna avlöst varandra och nu anländer den sjunde generationen i ledet. Detta innebär givetvis att det är en hel del nytt att vänta.

Till att börja med bygger Multivan nu för första gången på koncernens MQB-plattform, vilket gör att den kan erbjudas som laddhybrid under beteckningen eHybrid. I hybridversionen sitter ett litiumjon-batteri med en kapacitet på 13 kWh, en elmotor på 116 hästkrafter och en turboladdad bensinmotor (TSI) på 150 hästkrafter. Tillsammans ger dessa bilen en totalt effekt på 218 hästkrafter (160 kW) och ett maximalt vrid på 350 newtonmeter.

1 av 4 Foto: Volkswagen
2 av 4 Foto: Volkswagen
3 av 4 Foto: Volkswagen
4 av 4 Foto: Volkswagen

Multivan kommer även med två stycken konventionella bensinmotorer på 1,5 respektive 2,0 liter. Den mindre motorn har en effekt på 136 hästkrafter (100 kW) och ett vrid på 220 newtonmeter och den större på 204 hästkrafter (150 kW) och 320 newtonmeter. Nästa år kompletteras dessa av en fyrcylindrig turbodieselmotor (TDI) med 150 hästkrafter (110 kW).

Alla versioner får automatisk DSG-växellåda som standard. Laddhybriden får en specialanpassad sexstegad låda med den snärtiga benämningen DQ400E, medan övriga versioner får sjustegade DSG-lådor. Borta är den traditionella växelväljarspaken och växlingarna sköts i stället med en vippbrytare på instrumentpanelen och en ”drive-by-wire”-koppling.

Standard är även kamera och radar som övervakar omgivningen och kan bromsa in kvickt (Front Assist med City Emergency Braking) samt hålla bilen i rätt körfält (Lane Assist). Som tillval kan man få nya systemet IQ. Drive Travel Assist där den adaptiva farthållaren och filhållningssystemet arbetar tillsammans och erbjuder halvautonom körning upp till 210 km/h där bilen själv sköter gas, broms och styrning under förutsättningen att föraren håller en hand på ratten.

1 av 2 Foto: Volkswagen
2 av 2 Foto: Volkswagen

Designmässigt menar Volkswagen att nya Multivan inte har ”en plåtbit gemensamt med föregångaren”. Exempelvis har den horisontella linjen runt karossen förstärkts och i Style-versionen adderas en kromlist vid linjen. Den nya versionen är något längre (69 millimeter) och bredare (37 millimeter) än tidigare upplagor, men har trots det lägre tjänstevikt. Multivan går även att få i långt utförande där den växer med 20 centimeter på längden.

Nya Multivan erbjuds med tre olika utrustningsnivåer: grundversionen Multivan, mellannivån Style och toppvarianten Life. Som exempel har Multivan helt manuella dörrar och baklucka, Style har elektriskt manövrerade sidoskjutdörrar och Life har dessutom en ”soft close”-funktion. Samtliga versioner har dock sju stycken sittplatser och ett helt plant golv för individuell anpassning.

Nytt är möjligheten till en mittkonsol där det nya multifunktionsbordet kan skjutas hela vägen fram. Borta är soffan i den tredje raden och att alla säten numera är enkelsäten, vilket tros underlätta in-och-ut-plockning samt att dess vikt har reducerats med 25 procent. De har dessutom elanslutning vilket innebär att det numera går att få sätesvärme och bältespåminnare i alla bilens sittplatser.

1 av 3 Foto: Volkswagen
2 av 3 Foto: Volkswagen
3 av 3 Foto: Volkswagen

Bakom tredje sätesraden har Multivan en lastkapacitet på 469 liter, utan den ökas volymen till 1 844 liter och tar man ut samtliga säten får bilen ett lastutrymme på 3 672 liter bakom föraren och passageraren. I den långa versionen blir motsvarande siffror 763, 2 171 och 4 005 liter. Den maximala dragvikten går upp till 2 000 kilo.

Invändigt sitter två digitala skärmar på 10,25 respektive 10 tum där det mesta styrs via touch. Här går det givetvis att välja till en rad olika tillval som nya Area View som skapar en 360-graders bild runt bilen, Head-up display, navigationssystemen Discover Media och Discover Pro och ett ljudsystem från Harman Kardon på 840 watt. Utöver det är det möjligt att ladda ner olika appar för att exempelvis kunna starta parkeringsvärmen i mobilen eller se var bilen står parkerad.

Några ord om Volkswagen Multivans förbrukningssiffror, pris och lanseringsdatum har inte avslöjats ännu men lär vara att vänta inom kort.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet