Opel Ampera-e kom 75 mil på en laddning

Opels elbil Ampera-e har ännu inte nått svensk mark, men i bland annat Tyskland säljs den. Och just i det stora billandet söder om oss har Ampera-e lyckats ta sig drygt 75 mil – på en laddning.

Opel Ampera-e, Chevrolet Bolt EV:s europeiska syskon, kommer 52 mil på en laddning enligt den europeiska NEDC-körcykeln som, på grund av att den är missvisande, har börjat fasas ut. Räckvidden enligt den mer sanningsenliga WLTP-körcykeln, som trädde i kraft den 1 september 2017 och som du kan läsa mer om här, är 38 mil. Det ska tilläggas att siffran är uppskattad efter att Opel testat modellen enligt en nedkortad version av WLTP. Siffran är ändock bra och klår många konkurrenters motsvarande siffror.

Elbilen Opel Ampera-e säljs redan i Norge, Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Schweiz. Vi svenskar får den först under 2018.

Men man kan komma längre än så, betydligt längre än så faktiskt. Och det i riktig trafik. Två journalister från motorprogrammet Auto Mobil på tyska tevekanalen Vox bestämde sig för att köra med Ampera-e från Görlitz, den stad som ligger längst österut i Tyskland, via landsvägar till Aachen, den storstad som ligger längst västerut i Tyskland (och, för dig som är intresserad av historia, den storstad i Tyskland som de amerikanska trupperna först intog i slutet av andra världskriget).

Hur mycket...

De kom dock inte riktigt hela vägen. Efter 25 timmar och 30 minuters körning var batteriet tomt, då hade de kommit 754,9 kilometer, det vill säga 75,5 mil, sånär som på hundra meter. Kvar till Aachen hade de exakt två mil. Det är samma distans som de tvingades till i omvägar på grund av vägarbeten. Utan vägarbeten hade de alltså nått sitt mål.

... slipstreaming som tillämpades bakom följebilen förtäljer inte historien.

Imponerande, men det ska poängteras att körningen var allt annat än normalt. Vanligtvis låg hastigheten mellan 40 och 50 km/h. Och tiden… 25 timmar och 30 minuter är allt annat än vad den vanlig dödlig orkar med. Den 75,5 mil långa sträckan tar normalt drygt sju timmar, inklusive trafik och vägarbeten.

754,9 kilometer är långt, med en elbil... men så var körningen också utförd på ett vis som inte vem som helst orkar med.

Opel Ampera-e, som redan säljs i bland annat Norge och Tyskland, kommer till Sverige först nästa år. Den 4,16 meter långa (korta) bilen, som nyligen ”bara” fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstest, har plats för fem passagerare och 381 liter bagage (1 274 liter om passagerarna i baksätet väljer att gå). Den drivs framåt av en 204 hästkrafter stark elmotor som får sin kraft från ett batteripack med 60 kilowattimmars (kWh) kapacitet. 0-50 km/h går på 3,2 sekunder och 0-100 km/h på 7,3 sekunder. 80-120 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten är 150 km/h.

Rekordkörningen har förärats med en minnessten.

Teknikens Värld har alldeles nyligen gjort en liknande resa med Opel Ampera-e. Om den resan kan du läsa mer i nästa nummer av Teknikens Värld.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!