Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Över 200 000 laddbara fordon i Sverige

Dragkraften i elektrifieringen av Sveriges fordonsflotta ökar, något som visar sig tydligt i statistiken. Dessutom har bilförsäljningen i stort fått en rekordstart 2021.

För ett år sedan kunde vi konstatera att det fanns 100 000 laddbara fordon i Sverige. Första kvartalet 2020 hade inneburit ytterligare 16 200 sådana fordon på vägarna. Nu, bara ett år senare, passeras 200 000-gränsen med råge efter att ytterligare 28 340 stycken laddbara fordon kommit ut på våra vägar under 2021 års första kvartal. Detta enligt statistik från Power Circle och Elis – Elbilen i Sverige. Enligt statistiken fanns vid mars månads utgång drygt 207 000 laddbara personbilar i Sverige, knappt 6 200 laddbara lätta lastbilar och knappt 500 laddbara bussar. Totalt, med drygt 2 000 laddbara motorcyklar inräknade, landade det totala antalet laddbara fordon i Sverige på 215 700.

Foto: Power Circle

Ökningen från 2020 är stor och tillväxten i hela det laddbara fordonssegmentet anges av Power Circle till 81 procent sett till de senaste 12 månaderna. Totalt sett utgör de laddbara bilarna fyra procent av Sveriges samlade personbilsflotta.

– Det blir spännande att följa resten av 2021, då det nu satsas för fullt på initiativ för att öka tempot i omställning mot en elektrifierad fordonsflotta, säger Simon Lundqvist, projektledare på Power Circle.

Samtidigt konstaterar Power Circle utmaningen med utbyggnaden av laddinfrastrukturen som inte har följt med i samma takt. Enligt Power Circle finns i dag drygt 12 500 laddpunkter (varav 1 410 med snabbladdning) fördelade på 2 458 publika laddstationer runtom i landet. De 12 500 punkterna ska jämföras med siffran från samma tid 2020 som då var 9 000 punkter.

En annan intressant siffra, från fordonsbranschorganisationen Bil Sweden, gäller den ökade försäljningen av laddhybrider under mars månad jämfört med samma månad för ett år sedan. Ökningen är rejäla 212 procent, vilket har sin förklaring i de justerade reglerna för Bonus Malus-systemet som började gälla den 1 april i år då just laddhybrider fick betydligt lägre bonusdel. Samma jämförelse för elbilar visar att försäljningen gått ner med 13 procent mars 2020 till mars 2021, vilket är logiskt då dessa får större bonusdel från den 1 april 2021. Enligt Bil Swedens statistik motsvarade försäljningen av laddbara bilar i mars 2021 37 procent, där samma siffra för ett år sedan var 28 procent. 

– I mars registrerades 47 460 nya personbilar, vilket är en ökning med 71,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Det är rekordnotering för mars. Under årets tre första månader uppgick personbilarnas ökning till 37,4 procent, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Vi avslutar med försäljningsstatistik gällande begagnade bilar från bilmarknadsplatsen Wayke. Siffrorna gör gällande att även begagnade laddhybrider står för den största procentuella ökningen då det i mars 2021 såldes 205,5 procent fler sådana jämfört med året innan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!