Pagani går mot eldrift

Sportbilstillverkaren Pagani startar utvecklingsavdelning för eldrift i år. Tekniken ska komma från Mercedes.

Redan i våras kunde vi berätta att den italienska sportbilstillverkaren Pagani är på gång med en elbil. 20 personer skulle då redan vara igång med arbetet enligt grundaren Horacio Pagani och bilen planerades vara klar för lansering 2025.

I en intervju med Autocar kommer nu mer nyheter om bilen i fråga och även märkets vision när det gäller elektrifiering.

Föga förvånande kommer Paganis elbil förlita sig på en drivlina från Mercedes, ett företag som man sedan länge har ett motorsamarbete med. Tekniken från Mercedes kommer att dra nytta av de erfarenheter tillverkaren får i och med sin satsning på Formel E från och med nästa säsong.

Någon hybridsportbil från Pagani är dock inte aktuell, trots att Horacio Pagani gillar och äger en Porsche 918 Spyder (vår provkörning av bilen kan du läsa här).

– Jag älskar bilens stil och design men du kan bara köra i 25 kilometer på el, sen måste du släpa på 300 kg batterier i onödan, menar han.

Enligt Horacio Pagani ligger inte märkets fokus på ”galet många hästkrafter” utan på reducerad vikt och goda köregenskaper vilket passar eldrift väl. Paganis bilar kommer mycket väl kunna bli ett riktmärke för elbilar, hävdar han.

Pagani kommer att fortsätta att tillverka bilar med förbränningsmotorer men i slutet av 2018 ska man ha en egen utvecklings- och testavdelning för eldrivna bilar. En av de frågorna han själv har ställt sig är om man ska erbjuda en manuell växellåda i kombination med eldrift. En lösning som egentligen är onödig men som skulle förhöja körkänslan.

Bilen ovan visar modellen Huayra Roadster, märkets senaste modell som presenterades i februari i år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!