Foto: Polestar

Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge får kortare räckvidd i USA

47 respektive 40 mil. Så långt ska syskonmodellerna Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge P8 komma på varsin laddning. Det gäller dock inte i USA. Amerikanska EPA har testat elbilarna och skriver ner räckvidden.

Polestar och Volvo har nyligen lanserat sina helt eldrivna modeller 2 och XC40 Recharge P8 i Europa. Nu knackar de på dörren till den nordamerikanska marknaden och det innebär också att de måste köras i USA:s motsvarighet till WLTP-körcykeln. I USA är det EPA (Environmental Protection Agency) som sköter det och vi vet sedan tidigare att deras körcykel är betydligt tuffare än den europeiska.

PROVKÖRNING: Polestar 2

Nu har EPA offentliggjort räckviddssiffrorna för Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge P8 och det är dyster läsning, i alla fall jämfört med WLTP-siffrorna. Polestar 2 bedöms ha en räckvidd upp till 37,5 mil och XC40 Recharge P8 33,5 mil. Motsvarande siffror i WLTP-körcykeln är 47 och 40 mil.

PROVKÖRNING: Volvo XC40 Recharge P8

"Inte fullt lika leklysten som Polestar 2. XC40 Recharge P8 AWD är ändå spårsäker och stabil. Batterierna ligger lågt placerade, eldrivna XC40 har tre centimeter lägre markfrigång." skrev vi i vår provkörning av XC40 Recharge nyligen. Foto: Hans Hedberg

Volvo är troligtvis ändå nöjda med EPA-siffran för XC40. Man har tidigare angett en förväntad räckvidd på 200 miles, det vill säga 32 mil. Den siffran överträffas alltså nu. De båda svenskkinesiska kusinerna får dock se sig slagna av flera konkurrenter. I tidigare EPA-tester har till exempel Tesla Model 3 Standard Range klarat 40 mil, Tesla Model Y Long Range 50,1 mil, Hyundai Kona Electric 41,5 mil och Nissan Leaf 36,7 mil.

TEST: Polestar 2 mot Tesla Model 3

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!