Polestar och Volvo har nyligen lanserat sina helt eldrivna modeller 2 och XC40 Recharge P8 i Europa. Nu knackar de på dörren till den nordamerikanska marknaden och det innebär också att de måste köras i USA:s motsvarighet till WLTP-körcykeln. I USA är det EPA (Environmental Protection Agency) som sköter det och vi vet sedan tidigare att deras körcykel är betydligt tuffare än den europeiska.
PROVKÖRNING: Polestar 2
Nu har EPA offentliggjort räckviddssiffrorna för Polestar 2 och Volvo XC40 Recharge P8 och det är dyster läsning, i alla fall jämfört med WLTP-siffrorna. Polestar 2 bedöms ha en räckvidd upp till 37,5 mil och XC40 Recharge P8 33,5 mil. Motsvarande siffror i WLTP-körcykeln är 47 och 40 mil.
PROVKÖRNING: Volvo XC40 Recharge P8
Volvo är troligtvis ändå nöjda med EPA-siffran för XC40. Man har tidigare angett en förväntad räckvidd på 200 miles, det vill säga 32 mil. Den siffran överträffas alltså nu. De båda svenskkinesiska kusinerna får dock se sig slagna av flera konkurrenter. I tidigare EPA-tester har till exempel Tesla Model 3 Standard Range klarat 40 mil, Tesla Model Y Long Range 50,1 mil, Hyundai Kona Electric 41,5 mil och Nissan Leaf 36,7 mil.
TEST: Polestar 2 mot Tesla Model 3
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.