Polestar Precept presenterades i februari i år. Foto: Polestar

Polestar satsar på lyxiga självkörande bilar

Polestar utsåg nyligen Dennis Nobelius till ”Chief Operating Officer”. Med Nobelius kommer en satsning på avancerade assistanssystem och vid horisonten självkörande bilar. Polestar vill erbjuda lyxiga, skräddarsydda och självkörande taxibilar.

Tillsammans med det från Autoliv avknoppade företaget Veoneer skapade Volvo Cars för fyra år sedan mjukvarubolaget Zenuity. Dennis Nobelius, tidigare projektledare för Volvos SPA-bilar och framför allt nya 90-serien, flyttade från tjänsten som chef för Volvo i Schweiz för att bli vd för Zenuity.
Målsättningen för mjukvaruföretaget var att skapa en mjukvaruplattform för självkörande bilar och försöka sälja kunskapen till andra bilföretag. Men tidigare i år avvecklade Volvo och Veoneer företaget för att i stället plocka tillbaka valda delar till sina respektive bolag.

TEST: Polestar 2

Dennis Nobelius utsågs i september till chef för Polestar och agerar där tillsammans med vd Thomas Ingenlath med att skapa de framtida Polestar-modellerna.
Med Nobelius hos Polestar inleds också ett intensivare arbete med avancerade assistanssystem och självkörande bilar. Polestar har visat modellen Precept (bilden ovan), en bil med avancerad teknik som Polestar vill börja bygga inom tre år.
Precept har något som de valt att kalla SmartZone, ett område i fronten av bilen där radarsystem och avancerade kameror är monterade. Precept får dessutom lidarsensorer som är monterade på taket.
Alla sensorer och kameror ska arbeta tillsammans och det sker med hjälp av datorer och mjukvara som utvecklats av Zenuity.
Det är Zenuity som ligger bakom den mjukvara som i dag används för att styra, bromsa och accelerera Polestar 1 och Polestar 2, även om det fortfarande krävs en förare som har kontroll på bilen.

TEST: Polestar 1

Konceptbilen Precepts front är utrustad med flera olika typer av sensor. Området har man valt att döpa till SmartZone. Foto: Polestar

Zenuity utvecklade under Nobelius ledning mjukvaran Z2 som ska användas i nya plattformen SPA2. SPA2 ska i sin tur användas i tredje generationen XC90 och troligen i Precept. På sikt är det troligt att Volvo Cars går över till den av Geely nyutvecklade elbilsplattformen SEA. Men nästa generation 90-bilar ska byggas på SPA2.
Enligt Volvo Cars utvecklingschef Henrik Green kommer mjukvaran Z2 göra nästa generation SPA2-bilar självkörande på motorvägar redan 2022.

LÄS MER: Polestar Precept

Polestars vd Thomas Ingenlath har tidigare sagt att Polestar planerar att utveckla en helt ny form av självkörande taxibilar med en personifierad och lyxig service. Volvo Cars har tidigare visat en konceptbil som ska konkurrera med inrikesflyget och erbjuda lyxiga, självkörande, resor på fler timmar.

Efter uppdelningen av Zenuity skapade Volvo Cars företaget Zenseact med Ödgärd Andersson som vd. Zenseact ska vidareutveckla mjukvaran Z2 och erbjuda den till övriga varumärken inom koncernen men också försöka att sälja Z2 till andra bilföretag.
Tidigare har Geely varit inne på samma spår då det erbjudit plattformen SEA till andra bilföretag.

LÄS OCKSÅ: Polestar Precept kommer i produktion

Jonathan Goodman, som hade Nobelius roll på Polestar tidigare, är numera chef för Polestars försäljnings- och utvecklingsavdelning i Storbritannien.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!