Porsche Mission E Cross Turismo går i produktion

Porsches ledning har nu gett grönt ljus för Mission E Cross Turismo som blir märkets andra elbil.

På bilsalongen i Genève i våras ställde Porsche ut Mission E Cross Turismo Concept, en konceptstudie i kombiformat à la Panamera Sport Turismo men med elbilen Mission E, som i serieproduktionsutförande heter Taycan, som utgångspunkt. Medan Mission E/Taycan är lagd åt det sportiga hållet är Mission E Cross Turismo Concept lagd åt det mer praktiska hållet med bättre bagageutrymme, högre markfrigång och lite plastdetaljer som rimmar bra med ordet Cross i modellnamnet.

Nu har Porsches ledning gett sitt klartecken för att låta modellen gå från konceptstudie till serietillverkad bil. Mission E Cross Turismo, som sannolikt kommer att anta ett annat namn, blir därmed Porsches andra helelektriska bil.

Modellen sägs skapa 300 nya arbetstillfällen vid Porsches fabrik och huvudkontor i Zuffenhausen, utöver de 1 200 arbetstillfällen som Taycan genererar.

Precis som Mission E/Taycan bygger Mission E Cross Turismo på Porsches elektriska 800-voltsarkitektur som innebär bland annat två elmotorer på 600 hästkrafter som ska tillåta upprepade 0-100-accelerationer på 3,5 sekunder. Räckvidden per full laddning uppges till 50 NEDC-mil.

Med 495 centimeter på längden är Mission E Cross Turismo en decimeter längre än Mission E/Taycan men en decimeter kortare än Panamera Sport Turismo.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!