Foto: Porsche

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid nu med 700 hästkrafter

Bara en ynka tiondel långsammare till 100 km/h är Panamera Turbo S E-Hybrid än Panamera Turbo S, den utan elektrifiering.

Nyligen presenterade Porsche uppdaterade Panamera, men de utelämnade en trio modellversioner, nämligen Panamera 4S, Panamera E-Hybrid och Panamera Turbo S E-Hybrid. I denna artikel lägger vi fokus på sistnämnda.

Huvudmotorn i Panamera Turbo S E-Hybrid är fortfarande den 4,0 liter stora V8:an som numera ger 571 hästkrafter i stället för 550 som tidigare. Denna dubbelturbomatade bensinmotor samspelar med en 136 hästkrafter stark elmotor, med andra ord samma som tidigare. Tillsammans ger de sanslösa 700 hästkrafter vilket är 20 fler än i föregångaren och hela 70 fler än i Panamera Turbo S. Maxvridet är även det rejält – 870 newtonmeter i stället för föregångarens 850 newtonmeter. Även här kommer Panamera Turbo S till korta med sina 820 newtonmeter.

1 av 2: Den trio uppdaterade Panamera-modellversioner som Porsche i dag presenterar. Foto: Porsche
2 av 2 Foto: Porsche

Trots att laddhybriden Panamera Turbo S E-Hybrid är starkare än rena bensinversionen Panamera Turbo S är den inte lika kvick. Medan Turbo S gör 0-100 km/h på 3,1 sekunder tar det 3,2 sekunder för laddhybriden att nå samma fartnotering (två tiondelar snabbare än innan uppdateringen). Det beror förstås på den extra vikt i form av batterier som Panamera Turbo S E-Hybrid bär på. Nästan 300 kilo extra.

Toppfarten är 315 km/h, fem upp jämfört med tidigare och samma siffra som för Panamera Turbo S.

TEST: Porsche Taycan Turbo mot Tesla Model S Performance

1 av 3: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid facelift. Foto: Porsche
2 av 3: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid facelift. Foto: Porsche
3 av 3: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid facelift. Foto: Porsche

Batterikapaciteten i Panamera Turbo S E-Hybrid har ökat från 14,1 till 17,9 kWh (kilowattimmar), det är alltså samma batteri som vi skrev om tidigare i dag i samband med Volkswagen Touareg R. Med optimerad drivlina och större batteri har räckvidden på el förstås blivit längre. 5,0 mil uppger Porsche, men då avses stads- och förortskörning som utgör 52 procent av WLTP-körcykeln totala upplägg.

Dubbade eller odubbade däck?
Denna typ av vinterdäck ska just du välja! 

1 av 4: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo facelift. Foto: Porsche
2 av 4: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo facelift. Foto: Porsche
3 av 4: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo facelift. Foto: Porsche
4 av 4: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo facelift. Foto: Porsche

Eftersom Turbo S E-Hybrid är toppalternativet i Panamera-familjen är modellversionen standardutrustad med samtliga chassi- och kontrollsystem, exempelvis Porsche Dynamic Chassis Control Sport, Porsche Torque Vectoring Plus, Power Steering Plus och PCCB-keramiska bromsar.

VARNING: Välj inte dessa vinterdäck!

1 av 3: Porsche Panamera 4S facelift. Foto: Porsche
2 av 3: Porsche Panamera 4S facelift. Foto: Porsche
3 av 3: Porsche Panamera 4S facelift. Foto: Porsche

Uppdaterade Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid går att beställa från och med i dag men når de svenska Porsche-säljarna först i december. Denna värsting-laddhybrid kostar från 1,95 miljoner kronor. Övriga modellversioner nämnda i artikelns inledning kostar från 1,11 miljoner kronor (Panamera 4 E-Hybrid, svagaste laddhybriden med 462 hk, samma effekt som tidigare, och 5,6 mils räckvidd på el) samt från 1,21 miljoner kronor (Panamera 4S med 2,9-literssexan på 440 hk, samma maskin som tidigare).

Välj rätt vinterdäck!
Läs årets stora vinterdäcktest här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!