Porsche Taycan 2022 i färgen Rubystar Foto: Porsche

Porsche Taycan uppdateras – får längre räckvidd

2022 årsmodell av Porsche Taycan är här. Det innefattar längre räckvidd och nya, härligt gälla färger. Exakt hur mycket längre räckvidden blir är dock fortsatt hemligt.

Då var det dags för en uppdatering av Porsches elbil Taycan inför det kommande modellåret. De största nyheterna rör nya färgval, längre räckvidd, uppdateringar i infotainmentsystemet, förbättringar av kyl- och laddningsfunktionerna och möjligheten att få ett särskilt parkeringspaket som tillval. 

- Vår helelektriska modellserie Taycan växer och frodas. Nya Cross Turismo, som kom i våras, har visat sig vara extremt populär bland kunderna, vilket bevisas av det stora antalet beställningar som gjorts, säger Kevin Giek vice vd för Taycan-serien på Porsche.

Vad som sticker ut mest är de nya färgerna, som säkerligen kommer att vara något av en vattendelare. Det är tack vare de nya tillvalen Paint to Sample och Paint to Sample Plus som nya ovanliga och personliga färger kan väljas. Taycan av årsmodell 2022 kan därför lackeras i en uppsjö av klassiska Porsche-färger.

De färgstarka lackerna lanserades redan på 1990-talet och många åtnjuter i dag någon form av kultstatus. Nu gör färgerna comeback och utöver de 17 standardlackeringarna kan köpare nu välja bland ytterligare 65 färger. Bland dessa märks Moonlight Blue Metallic, Acid Green, Rubystar, Riviera Blue och Viola Metallic. Utöver det har Android Auto integrerats i infotainmentsystemet, vilket gör att även Google-telefoner nu stöds.

1 av 5: Porsche Taycan 2022 i färgen Rubystar Foto: Porsche
2 av 5: Porsche Taycan 2022 i färgen Rubystar Foto: Porsche
3 av 5: Porsche Taycan 2022 i färgen Rubystar Foto: Porsche
4 av 5: Porsche Taycan 2022 i färgen Rubystar Foto: Porsche
5 av 5: Porsche Taycan 2022 i färgen Rubystar Foto: Porsche

Ur en teknisk synvinkel så är det dock påståendet om längre räckvidd som känns mest intressant. Enligt Porsche så har ”omfattade teknologiska förbättringar” tillämpats för att åstadkomma detta. I körlägena ”Normal” och ”Range” kopplas den främre elmotorn bort nästan fullständigt vid låg belastning samt att varken fram- eller bakaxel drivs när bilen står stilla eller ”seglar” – och allt detta ska minska energiförlusterna.

Det går nu att snabbladda bilen tidigare och till en högre laddnivå på grund av att högspänningsbatteriet nu kan värmas upp bättre. Ett nytt tillval kallat Remote Park Assist har gjorts tillgängligt. Med detta kan föraren göra parkeringsmanövrar via sin smartphone utan att man behöver sitta bakom ratten. Med ett knapptryck kan bilen förflyttas framåt och bakåt till parkeringen har nått önskat resultat.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!