Renault Mégane E-Tech Electric är en ny elbil med två olika batteristorlekar och laddlucka placerad på höger framskärm. Foto: Renault

Renault Mégane E-Tech Electric officiell – ny elbil med 47 mils räckvidd

En av de stora nyheterna på bilsalongen i München är nya Renault Mégane i elektriskt utförande. Mégane E-Tech Electric heter modellen som erbjuds i två utföranden – med 40 kWh-batteri och 30 mils räckvidd samt 60 kWh-batteri och 47 mils räckvidd.

Renault var tidigt ute med Zoe som än i dag är en storsäljare i segmentet elbilar. Nu tar den franska biltillverkaren nästa kliv inom det elektriska – i dag presenteras nämligen Renault Mégane E-Tech Electric som vi fick se i konceptformat under namnet Megane eVision för ett knappt år sedan.

Mégane E-Tech Electric må dela namn med den modellserie som funnits sedan 1995 och som under 2016 såg en fjärde generation rulla ut på vägarna, men utöver namnet är få detaljer gemensamma. Elbilen Mégane bygger på nyutvecklade plattformen CMFB-EV som är en variant på den som syskonbilen Nissan Ariya använder. Elektriska Mégane kan beskrivas som en crossover, den sträcker inte ut sig på höjden som en traditionell suv och den är samtidigt inte lika lågbyggd som en vanlig Mégane. Formerna är inte helt helt olika de som pryder Volkswagen ID.4, en modell som Renault garanterat ser som en av konkurrenterna. Även ID.3 är en tuff konkurrent för Mégane E-Tech Electric, inte minst storleksmässigt kommer de att bråka om samma kunder.

1 av 5 Foto: Renault
2 av 5 Foto: Renault
3 av 5 Foto: Renault
4 av 5 Foto: Renault
5 av 5 Foto: Renault

Renaults nya elbil mäter 4,21 meter på längden vilket gör den klart kortare än vanliga Mégane (4,36 m) men samtidigt ett snäpp längre än lillebror Zoe som mäter knappt 4,08 meter. Ovan nämnda Volkswagen ID.3 är aningen längre med sina dryga 4,26 meter.
På höjden är Mégane E-Tech Electric 1,50 meter. Bilen är alltså relativt låg, och då jämför vi med med Zoe (1,56 m), ID.3 (1,57 m) och ID.4 (1,61 m).
På bredden är den som mest 1,78 meter, alltså några centimeter smalare än båda nämnda Volkswagen-modeller men några centimeter bredare än lillebrorsan (Zoe).
Nissan-syskonet Ariya är betydligt större, den har näst intill samma längd-, bredd- och höjdsiffror som Volkswagen ID.4.
Axelavståndet hos Renault Mégane E-Tech Electric är 2,70 meter, klart kortare än hos de tyska konkurrenterna som bjuder på 2,77 meter. Nissan Ariya har ytterligare några millimeter.
Renault uppger att Mégane E-Tech Electric väger 1 624 kilo (vikten varierar förstås beroende på batteristorlek och utrustning). Det är i runda slängar 300-400 kilo mer än vad en femdörrars halvkombi-Mégane väger.

Markfrigången ser inte ut att vara så väl tilltagen som hos Volkswagen ID.4 (21 cm) men däremot snäppet mer än hos ID.3 (15 cm). Foto: Renault

Med måttangivelserna hör förstås volymsiffran för bagageutrymmet. Renault uppger 440 liter upp till bakre ryggstödets ovankant. Det är klart bättre än de 384 liter som ryms i en vanlig Mégane i femdörrars halvkombiformat. Klart bättre än bagageutrymmet i ID.3 (385 l) är det också, dock kommer det till korta i jämförelsen med ID.4:s bagageutrymme som är 543 liter (och som tidigare nämnt är ID.4 en betydligt större bil).

Batteriet i Mégane E-Tech Electric väger, som Renault beskriver det, ”bara” 395 kilo. Det har möjliggjorts genom en ny kemisk sammansättning som lett till 20 procent högre energidensitet än det batteri som finns i Renault Zoe. Det mäter endast 11 centimeter på höjden och är en av anledningarna att Mégane E-Tech Electric har kunnat göras så lång (1,5 m).

Två batteristorlekar finns att välja mellan – 40 kWh och 60 kWh. Större storlekar kommer sannolikt längre fram i tiden, exempelvis erbjuds Ariya med 65 kWh- och 90 kWh-batterier.
Med det mindre batteriet sägs räckvidden enligt WLTP:s körprogram vara 30 mil medan det större batteriet når som bäst 47 mil. Vid konstant körning i 130 km/h sägs stora batteriet räcka till 30 mils körning.

Batteriet i golvkonstruktionen bygger 11 centimeter på höjden. Renault har dessutom lagt ett ljudabsorberande skum i botten av bilen för att göra en redan tyst bil ännu tystare. Skummet reducerar vägljud. Foto: Renault

Till batterierna hör en elmotor på 145 kilo som erbjuds i två olika utföranden. 130 hästkrafter (96 kW) i kombination med lilla batteriet, 218 hästkrafter (160 kW) i kombination med det stora. Maxvridet i respektive motor är 250 samt 300 newtonmeter.
0-100 km/h går i kvickaste utförandet på 7,4 sekunder och toppfarten är, oavsett motorversion, 160 km/h.

Mégane E-Tech Electric kan likströmladdas (snabbladdas) med en effekt på upp till 130 kW. Långsam laddning (växelström) på upp till 22 kW är möjlig, men i grundutförande är max laddeffekt låga 7 kW.

Två skärmar på 12 respektive 12,3 tum utgör en stor del av den interiöra miljö som föraren har framför sig. Foto: Renault

Vi måste nämnda insidan hos Mégane E-Tech Electric. Förarmiljön ser tidsenligt ut men ändå tydligt Renault (franskt). Den domineras av två stora skärmytor som tillsammans är 774 kvadratcentimeter. Renault beskriver det hela som en 24-tumsskärm, men är i själva verket en på 12 tum (infotainmentskärmen) samt en på 12,3 tum (förarskärmen).
OpenR kallas nya hård- och mjukvarulösningen för skärmarna. Det är baserat på operativsystemet Android Automotive (som Polestar var först ut med) och drar därmed nytta av alla fördelar det innehåller, exempelvis vanliga Google-appar som Maps, nästan preis så som det fungerar i smart mobiltelefon (Android). Det ger också tillgång till mjukvaruuppdateringar över Internet (OTA/FOTA).

Renault Mégane E-Tech Electric lanseras i Sverige under våren 2022. Några priser är ännu inte kommunicerade.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!