Nissan Ariya – till vänster – ska dela plattformen med nya elbilar från Renault. Nya Renault 5, till höger, blir Renaults nya billiga elbil.

Renault och Nissan överens om batteristandard

Efter en tids förhandlingar och funderar står det klart att Renault och Nissan knyts ännu närmare varandra. Elektrifieringen av modellprogrammet betyder att de två koncernkompisarna ska använda ännu fler gemensamma komponenter. Bland annat ska Renault, Nissan och Mitsubishi använda samma typ av elbilsbatterier.

När Nissan-Renault-alliansens förre chef Carlos Ghosn avsattes efter anklagelser om ekonomiska oegentligheter knakade det rejält i samarbetet mellan Renault, Nissan och Mitsubishi. Det påstods att det framför allt var japanska Nissan som ville få bort Ghosn och att en bakomliggande anledning var att Nissan till viss del var emot ett utökat samarbete med Renault.

Nu har hela koncernen byggts om med en rad nya chefer. Renaults vd Luca de Meo har tagit täten i en stark offensiv och en tydlig satsning på elbilar. Koncernen har också delat upp världens största marknader och även delat ut tydliga ansvarsområden.

Ashwani Gupta är Chief Operating Officer på Nissan och i en intervju i branschtidningen Automotive News avslöjar Gupta delar av den nya koncernens strategi.

Enligt Gupta har koncernen gjort allt de kan vad gäller delning av komponenter och plattformar för konventionella bilar med förbränningsmotorer. Nästa steg ska komma när bilmärkena går över till elbilar.

LÄS MER: Renault 5 kommer tillbaka – som billig elbil 

Köper batterier gemensamt

Koncernen ska dela batteristandard, elmotorer och elektronik, enligt Gupta. Tidigare har Renault och Nissan köpt batterier på varsitt håll.

Batterierna ska köpas från Kina, Japan, Europa och USA men följa samma standard.

Renault-Nissan-Mitsubishi sålde tillsammans över 7,8 miljoner bilar förra året, en minskning med 23 procent jämfört med det pandemifria året 2019.

Ett utökat samarbete följer det flera andra gör i bilbranschen. Ford och Volkswagen samarbetar runt MEB-plattformen. Toyota har utökat sitt samarbete med Subaru och kinesiska BYD. Honda och General Motors har inlett ett samarbete runt GM:s nya elbilsbatteri Ultium.

För Nissan betyder det att plattformen som byggts för nya modellen Ariya ska delas med Renault.

Nissan ska elektrifiera samtliga sina modeller senast 2030 och redan 2023 räknar Nissan med att sälja över en miljon elektrifierade bilar.

SE OCKSÅ: Så upplevs Nissan Ariya – nya rymliga elbilen 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet