Foto: Rimac Automobili

Rimac Nevera officiell – extrem elbil från Kroatien

I dag presenterar kroatiska Rimac Automobili elektriska supersportbilen Nevera. Vi har sett den förut, men det är först nu som läget är skarpt.

För lite drygt tre år sedan visade Rimac Automobili elbilen C_Two, en efterträdare till Concept One som presenterades under 2014. C_Two var en konceptbil och heter egentligen Concept Two men kroaterna valde att lite finurligt korta ned namnet. Nu är det återigen dags för C_Two att visa upp sig, men nu under namnet Nevera – konceptbilen har nämligen blivit produktionsbil.

– Här är den. Det här är den bil jag tänkte på när jag gav mig ut på den ”omöjliga” resan för tio år sedan. Allt vårt hårda arbete har resulterat i Nevera – vår rekordslående supersportbil. Den här bilen föddes för att överträffa och höja ribban och omdefiniera normen för prestandabilar. Och inte bara i prestanda – utan också med en allsidig helhet. När vi först visade C_Two satte vi våra mål extremt högt. Det fanns inget annat som ens kunde komma nära att matcha bilens avancerade elektriska drivlina och extrema prestanda. Men för oss var det bara utgångspunkten, säger Mate Rimac, grundare av och vd för Rimac Automobili.

Foto: Rimac Automobili

Även om grunden är densamma påstår Rimac att samtliga komponenter i Nevera är förbättrade i jämförelse med komponenterna i C_Two. Idén är dock densamma, det vill säga fyra elmotorer och ett stort batteri som ger både extrem prestanda och lång räckvidd.

Rimac Nevera har alltså lika många elmotorer som antal hjul – fyra stycken. Bilen är fyrhjulsdriven. De båda främre elmotorerna levererar 340 hästkrafter (250 kW) samt 280 newtonmeter vardera och de båda bakre 612 hästkrafter (450 kW) och 900 newtonmeter vardera. Det ger oss totalsiffror på 1 904 hästkrafter (1 400 kW) och 2 360 newtonmeter, dock uppger Rimac att totaleffekten ligger på 1 914 hästkrafter.

1 av 3 Foto: Rimac Automobili
2 av 3 Foto: Rimac Automobili
3 av 3 Foto: Rimac Automobili

Det går undan när plattan trycks mot mattan – Rimac Nevera gör 0-100 km/h på 1,97 sekunder och 0-300 km/h på 9,3 sekunder. Det är lika lång tid som det en gång i tiden tog för en ny Saab 99 Turbo att nå 100 km/h.
Kvartsmilen (0-402 meter) avverkas på 8,6 sekunder och toppfarten är 412 km/h.

Utöver fyra elmotorer har Nevera ett komplext transmissionssystem med två enväxlade reduktionslådor framtill, placerade på hjulaxelns yttre ändar, samt två motsvarande baktill placerade mellan elmotorerna.
Batteriet, som är vätskekylt, är på 120 kWh. Det är baserat på en struktur om 6920 litium-mangan-nickel-celler och är utvecklat från grunden av Rimac Automobili. Batteriinstallationen har formen av ett H.
Självklart opererar elsystemet med en spänning på 800 volt, precis som Porsche Taycan, Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6, samtliga elbilar med teknik från Rimac (samtliga nämnda märken äger dessutom en del av Rimac Automobili, Porsche mer än övriga).
Utöver 800-voltssystemet har Nevera även ett 48-voltssystem som driver fläktar och pumpar.

Rimac kallar monocoque-konstruktionen för världens mest avancerade samtidigt som den är extremt vridstyv. Batterikonstruktionen bidrar till vridstyvheten. Foto: Rimac Automobili

Batteriet kan snabbladdas (DC) med effekter på upp till 500 kW (så snabba laddare finns ännu inte) och 80 procent av full kapacitet sägs nås efter bara 22 minuters laddning.
Vid ”hemmaladdning” (AC) är max effekt 22 kW tack vare en väl tilltagen ombordladdare.

Rimac Nevera är 4 750 millimeter lång vilket är snäppet kortare än en Lamborghini Aventador, däremot väger den cirka ett halvt ton mer, totalt 2 150 kilo. Dock är Nevera snabbare än en Aventador S, dessutom har den längre räckvidd – 55 mil enligt WLTP-körcykeln är klart längre än vad Aventador S når med sin 85-literstank.
På bredden mäter Nevera 1 986 millimeter och på höjden 1 208 millimeter.
Hjulen är 20 tum höga och skodda med 275 millimeter brett gummi fram och 315 millimeter bred bak.

Foto: Rimac Automobili

150 exemplar ska Rimac Automobili bygga i sin fabrik i Kroatien, parallellt med Pininfarina Battista som är syskonbil till Nevera. Även Battista ska byggas i 150 exemplar.

Två miljoner euro kostar en Rimac Nevera, med dagens valutakurs motsvarar det 20,2 miljoner kronor. Det går att krydda prislappen genom att välja mellan olika tillval. Oavsett hur mycket eller lite köparen lägger till pryds samtliga bilar med en signatur av företagets grundare och chef Mate Rimac.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!