Foto: Rolls-Royce Motor Cars

Rolls-Royce Spectre är märkets första elbil

Det är inte dags än, men Rolls-Royce tillkännager i dag att märkets första elbil heter Spectre och att den ligger drygt två år fram i tiden.

Rolls-Royce har pratat elbilar i tio år, men har ännu inte kommit till skott. 2011 presenterade den brittiska lyxbilstillverkaren, som sedan slutet av 1990-talet ingår i BMW-koncernen, elektriska konceptbilen 102EX som var en rullande testbänk ej ämnad för produktion.
2016 presenterade Rolls-Royce extremt futuristiska, elektriska konceptbilen 103EX.
Nu händer det dock grejer. I fjol sa Rolls-Royce vd Torsten Müller-Ötvös att ett beslut finns taget om att utveckla en första elektriska ”RR-modell”. En av anledningarna till beslutet är alla de besked om att förbjuda bensin- och dieselbilar i storstäder runt om i världen.
Om framtidens köpare misstycker? Rolls-Royce tror inte det, deras kunder gillar oftast tysta bilar och just elektriska bilar ger andra möjligheter på området. Dessutom har vi det klassiska testet med ett mynt på högkant på Rolls-Royce motor – med elmotor blir detta test busenkelt att genomföra.

1 av 3 Foto: Rolls-Royce Motor Cars
2 av 3 Foto: Rolls-Royce Motor Cars
3 av 3 Foto: Rolls-Royce Motor Cars

I dag har Torsten Müller-Ötvös och hans företag meddelat att de ska få ut en elbil på marknaden under fjärde kvartalet 2023, drygt två år fram i tiden. De till och med visar bilder på en maskerad prototyp och – vilket får beskrivas som ännu större – presenteras modellnamnet; Spectre.

Rolls-Royce elbil, med ett namn som många sannolikt förknippar med en James Bond-film, är en helt nyutvecklad modell baserad på den aluminiumplattform, Architecture of Luxury, som nya Ghost och nya Phantom baseras på. Till utseendet – med lång, sluttande taklinje – påminner Spectre mer om Wraith, dock utan att tekniskt vara besläktad eftersom Wraith baseras på plattformen från förra generationen BMW 7-serie.

– I dag är den viktigaste dagen i Rolls-Royce Motor Cars historia sedan den 4 maj 1904. Det datumet träffades våra grundare, Charles Rolls och Sir Henry Royce, och kom överens om att de skulle skapa världens bästa bil, säger Torsten Müller-Ötvös.

Men Torsten Müller-Ötvös är inte enbart hängiven elektrifiering av Rolls-Royce, han har tidigare uttryckt att företaget prioriterar V12-motorer.

– Vi kommer definitivt att erbjuda 12-cylindriga motorer så länge vi kan, så länge det är lagligt att erbjuda dem, sa han för tre år sedan.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!