Så lång är verkliga räckvidden hos 20 laddhybrider

Laddhybriderna blir allt bättre och biltillverkarna skryter om längre räckviddssiffror. Men hur bra räckvidd på el har de egentligen? Vi har sammanställt hur långt 20 olika laddhybrider når – i verkligheten.

Det är ett par år sedan vi senast sammanställde laddhybriders räckvidd vid körning på el, och då syftar vi på räckvidden vid verklig körning. Det har hänt en hel del sedan dess, flera nya laddhybrider har lanserats och några har uppdaterats. I flera fall har batteriernas kapacitet ökat, exempelvis har uppdaterade Volkswagen Passat GTE gått från 9,9 till 13,0 kWh och Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid har ökat från 12,0 till 13,8 kWh.

Foto: Patrik Lindgren

 Det större batteriet hos Volkswagen Passat GTE har gjort gott för räckvidden. Läs hela testet av uppdaterade Passat GTE här.

Större batterier innebär mer möjlig körning på el, det vill säga längre räckvidd utan utsläpp från avgasrören. Men räckvidderna har även blivit kortare, men inte på grund av bilarna och deras drivlinor utan på grund av att testmetoden för förbrukning och utsläpp har förändrats. I dag mäter man enligt den så kallade WLTP-körcykeln som nästa år kommer att ligga till grund för beräkningen av skatten på svenska fordon. WLTP-körcykeln nyttjar en laddhybrids elmotor i högre grad än vad gamla NEDC-körcykeln gjorde. Det är därför som exempelvis Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid har kortare räckvidd i WLTP än i NEDC, trots högre lagringskapacitet i batteriet.

När det gäller just lång räckvidd på el är det en koncern, eller två märken, som sticker ut lite extra, nämligen Kia och Hyundai. Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid är den modell som imponerar mest med 5,9 mils körning på el, runt vår speciella testslinga för laddhybrider, innan batteriet är tomt. Det är 95 procent av den angivna NEDC-siffran på 6,3 mil, en siffra som oftast ses som fantasifull. Vår körning på 5,9 mil är dessutom sex kilometer längre än vad WLTP-siffran uppger. Vi kommer alltså elva procent längre sträcka än vad den nya, officiella testkörcykeln säger.

LÄS MER: Nu lönar det sig att köpa laddhybrid

Foto: Glenn Lindberg

 Kia Niro Plug-In Hybrid kommer långt på el. Volvo XC40 T5 Twin Engine ligger i bakhasorna på Niro på bilden, men i räckviddsmätningen är avståndet större. Läs hela testet av Niro Plug-In Hybrid och XC40 T5 Twin Engine här.

Vår testslinga består av lite stadstrafik men framför allt av 70- och 80-vägar med en del landsvägskörning. Vi kör vad man kallar för normal körning och håller hastighetsbegränsningarna. Absolut ingen eco-körning eller liknande, utan de räckviddsvärden som våra testkörningar genererar kan utan problem återupprepas av andra förare utan att ”tänka snålt”. På alla bilar som körs på testslingan är exempelvis klimatanläggningen inställd på 20 grader och ingen stolsvärme används.

LÄS MER: Rejält prispåslag på laddhybrider och elbilar

Kia Niro Plug-In Hybrid imponerar på samma vis som syskonet Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid, men med något kortare räckvidd. Även koncernsyskonet Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid gör det, men den nyligen uppdaterade varianten av modellen, som inte har fått större batteri, har vi ännu inte tagit ut på vår testslinga. Dock stod den sig bra redan 2017.

Foto: Glenn Lindberg

 Fyrhjulsdrivna Mini Countryman Plug-In Hybrid har det tufft under vår testslinga där vi mäter räckvidden. 2,8 mil kom den. Men observera att Mini har uppdaterat modellen sedan vårt test, med bland annat ett större batteri. Läs hela testet av Countryman Plug-In Hybrid här.

Det finns bilar som har det betydligt svårare vid vår normala körning för mätning av räckvidd. Exempelvis Mini Countryman SE All4 Plug-In Hybrid som bara når 2,8 mil av de 4,0 mil som utlovas enligt NEDC-körcykeln. Därmed kommer vi bara knappt 70 procent av vad specifikationerna säger. Mini har sedan vårt test uppdaterat modellen med bland annat ett större batteri som enligt WLTP ska nå 5,1 mil.

LÄS OCKSÅ: Test av tre begagnade laddhybrider

Foto: Patrik Lindgren

 Audis nya laddhybrid Q5 TFSI e är en av flera bilmodeller som presenterar längre körning på el på vår testslinga än i WLTP-körcykeln. Läs hela testet av Q5 TFSI e här.

Nedan följer räckviddssiffrorna för 20 olika laddhybrider, de flesta av nyaste modell, men några lite äldre som fortfarande är aktuella på ett eller annat vis. Vi redovisar även vilken typ av väderlek som rådde vid körningen runt vår testslinga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I en tidigare version av artikeln var WLTP- och NEDC-värdena för Mini Countryman SE All4 Plug-In Hybrid felaktiga då de visade siffrorna för den uppdaterade modellen med större batteri. Även BMW 530e xDrives värden har justerats då de tidigare visade siffror för 530e utan xDrive-fyrhjulsdrift.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr