Foto: Dacia

Så mycket kostar Dacia Spring – billigaste elbilen i Europa

Förra året presenterades Dacia Spring som Europas mest prisvärda elbil. I år är det dags för lansering runt om på vår gamla kontinent. Priset är lågt, till och med väldigt lågt efter statliga subventioner.

Det klagas ofta och högljutt om att elbilar är för dyra, men något kan vara på väg att förändras och det tack vare rumänska Dacia. I fjol rullade de fram en liten, till och med väldigt liten, elbil vid namn Spring. Denna 3,73 meter korta småbil är Dacias variant på Renault elbil City K-ZE som säljs i Kina för strax över 80 000 kronor.

Riktigt så lågt prissatt är inte Dacia Spring, men billig är den ändå i jämförelse det mesta i elbilsväg. Dock är Spring ganska spartansk i utförandet, exempelvis är batteriet på 27,4 kWh (26,8 kWh enligt tidigare uppgifter ) vilket är litet i dessa sammanhang och ger en blygsam räckviddssiffra på 23,0 mil (22,5 mil enligt tidigare uppgifter) vid blandad körning (vid stadskörning är räckvidden 30,5 mil). Siffrorna imponerar alltså inte på förhand, men med prislappen framför ögonen blir siffrorna betydligt kraftfullare. Elmotorn på 44 hästkrafter (33 kW) bidrar förstås också till ett hålla priset lågt, så även utrustningslistan som är ganska skral. Infotainmentskärm ingår inte i grundutförandet, inte heller exempelvis parkeringssensorer och reservhjul. Manuell luftkonditionering ingår dock.

1 av 3 Foto: Dacia
2 av 3 Foto: Dacia
3 av 3 Foto: Dacia

Så var kostar då Dacia Spring? I ”hemlandet” Frankrike kostar instegsversionen Spring Comfort från 16 990 euro vilket motsvarar 172 700 kronor. Med avdrag för statliga subventioner om totalt 4 587 euro (46 600 kr) hamnar Dacia Spring Comfort på 12 403 euro, en summa som motsvarar 126 100 kronor.
Vill man inte köpa bilen kan man privatleasa den för 89 euro per månad, alltså 905 kronor i månaden. Batteri ingår.

Vill man ha infotainmentsystem med backkamera, navigation och mobiltelefonsammankoppling samt parkeringssensorer bak och reservhjul får man kliva upp till högsta utrustningsnivån Comfort Plus. Då kostar Dacia Spring från 18 490 euro i Frankrike (motsvarar 188 000 kr), vilket blir 13 498 euro efter statens bidrag. I svenska pengar blir det 137 200 kronor.
Denna modellversion kostar 94 euro i månaden vid privatleasing, alltså motsvarande 956 kronor per månad.

I Tyskland har Dacia valt att inleda med Spring Comfort Plus-versionen som kostar från 21 790 euro, motsvarande 221 500 kronor. Priset är betydligt högre än vad motsvarande modellversion kostar i grannlandet Frankrike (se föregående stycke). Men i Tyskland kommer man i slutändan ändå lindrigare undan då man som köpare av elbil i Tyskland är berättigad än större subventioner än i Frankrike. Tyska staten bidrar med 6 000 euro (för elbilar som kostar max 40 000 euro, och Dacia Spring klarar denna gräns med bravur) och tillverkaren, Dacia i detta fall, med 3 570 euro. ”Elbilsrabatten” är alltså enorma 9 570 euro vilket betyder 97 300 kronor. Dacia Spring Comfort Plus kostar därmed köparen endast 12 220 euro. Det motsvarar 124 200 kronor, det vill säga 13 000 kronor mindre än i Frankrike.

1 av 3 Foto: Dacia
2 av 3 Foto: Dacia
3 av 3 Foto: Dacia

Även om instegsversionen Spring Comfort inte saluförs till en början har Dacia i Tyskland ändå prissatt den. Från 20 490 euro är detsamma som från 208 300 kronor, ungefär 35 000 kronor mer än vad samma modellversion kostar i Frankrike. Men när de tyska subventionerna har applicerats, det vill säga 9 570 euro, landar instegsversionen på 10 920 euro. Det motsvarar 111 000 kronor. I Tyskland kan man alltså bli elbilsägare för dryga 100 000 kronor!

Här följer några prisexempel (översatta till svenska kronor) på andra elbilar i Tyskland – innan subventioner: Lilla Renault Twingo Electric kostar från 241 800 kronor och storebror Renault Zoe från 304 900 kronor. Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric och Skoda Citigo-e iV saluförs inte längre i Tyskland, men Seat Mii Electric var billig när den fanns tillgänglig, från 20 650 euro vilket motsvarar 209 900 kronor.

Även om Dacia Spring går att beställa både i Tyskland och i Frankrike dröjer det till i höst innan köparna i de båda länderna får lägga vantarna på sina bilar. I Sverige vet vi ännu inte när Spring tänker göra entré, inte heller hur prisbilden kommer att se ut i vårt land.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!