Foto: Seat

Seat Leon får möjlighet att ladda och en räckvidd på 6,2 mil

Grundbulten Leon har fått ett välkommet tillskott i dessa elektriska tider. Den fjärde generationen Leon får möjlighet att ladda batteriet i form av en laddhybrid. Seat Leon e-Hybrid är dess namn.

Sedan 1999 har Seat Leon sålts i 2,3 miljoner exemplar totalt så den har alltid varit en viktig modell hos den spanska biltillverkaren. Nu är det hög tid för Seats första modell i laddhybridkostym, om man inte räknar med Cupra Leon som släpptes tidigare i år.

Vi har skrivit om Leon som laddhybrid i samband med att Leon blev officiell men nu vet vi lite mer om Leon e-Hybrid, bland annat att den får samma drivlina som många av sina syskon i Volkswagen-koncernen, bland annat VW Golf och Skoda Octavia. Under huven hittar vi nämligen 1,4-liters TSI-motorn på 150 hästkrafter som i kombination med elmotorn på 116 hästkrafter ger en total effekt på 204 hästkrafter och ett vrid på 350 Nm, likvärdigt som flera av dess koncernsyskon.

1 av 5 Foto: Seat
2 av 5 Foto: Seat
3 av 5 Foto: Seat
4 av 5 Foto: Seat
5 av 5 Foto: Seat

Vi gissade tidigare att den skulle få samma batteristorlek på 13 kWh som Golf GTE och det visade sig stämma. 13 kWh-batteriet ska ge en räckvidd på 63 respektive 62 kilometer för halvkombin respektive kombin enligt WLTP. Den fixar sprinten 0-100 på 7,5 respektive 7,7 sekunder för halvkombin respektive kombi. Blandad körning ligger på 0,14 l/mil enligt WLTP och den ska dra ungefär 1,5 kWh/mil. Den släpper ut 28 gram CO2/km enligt WLTP.

1 av 11 Foto: Seat
2 av 11 Foto: Seat
3 av 11 Foto: Seat
4 av 11 Foto: Seat
5 av 11 Foto: Seat
6 av 11 Foto: Seat
7 av 11 Foto: Seat
8 av 11 Foto: Seat
9 av 11 Foto: Seat
10 av 11 Foto: Seat
11 av 11 Foto: Seat

Har du en laddbox hemma laddar du den fullt på strax under fyra timmar då den klarar av att ta emot 3,6 kW. Laddar du den från vägguttaget så tar det i stället snudd på sex timmar. Appen SEAT Connect ska ge föraren möjlighet att styra bland annat laddning via appen. Storleksmässigt har det inte hänt så mycket, den största skillnaden är att tanken med sina 40 liter är ungefär 10 liter mindre än de konventionellt drivna Leon.

1 av 7 Foto: Seat
2 av 7 Foto: Seat
3 av 7 Foto: Seat
4 av 7 Foto: Seat
5 av 7 Foto: Seat
6 av 7 Foto: Seat
7 av 7 Foto: Seat

Pris då, halvkombin kostar från 329 900 kronor och kombin (Sportstourer) börjar på 339 900 kronor. Det finns även möjlighet till privatleasing där månadskostnaden börjar på 3 595 kronor per månad. Priset hamnar under 7,5 prisbasbelopp och därmed riktar Seat inte bara in sig på privatleasingkunderna utan även tjänstebilsförarna. Leon e-Hybrid kan beställas nu.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr