Service av elbil – billig men dyr

Elbilarna är billiga att serva – utom Tesla. Men det är inte mycket service man får för pengarna.

Elbilar kostar mindre än konventionella bilar att serva. Första servicen för en Hyundai Kona Electric kostar 1 274 kronor. Den bensindrivna versionen, Kona 1,0T, kostar 2 369 kronor för motsvarande service. Det är oljebytet som gör skillnad. Ett filter och några liter olja betyder tusenlappen mer i servicekostnad för en traditionell Otto-motor.

Det finns undantag. Tesla är riktigt dyr att serva. Tesla-verkstaden tar 4 900 kronor för en basservice på en Model X. Model 3 kostar 4 000-5 000 kronor på första servicen (exakt pris är ännu inte fastställt) men har till skillnad från Tesla Model S fördelen att den bara behöver service vartannat år.

Nissan-verkstäderna tar också bra betalt för att serva elektriska Nissan Leaf. Märkesverkstaden Mobility Motors i Stockholm tar 2 955 kronor för att göra första servicen på Leaf.

Det är inte dyrt jämfört med vad en bensindriven bil kostar. Men med tanke på att verkstäderna mest ägnar tid åt kontroller är det mycket pengar. Om bilen är frisk har bara kupéfiltret bytts ut.

En elmotor är nämligen i princip servicefri. Ingen olja, inget oljefilter. Inga tändstift, ingen kamrem, ingen vattenkylning. Ingen kylarglykol att kontrollera. Inga oljeläckage att leta efter, inga packningar som ger sig. Det finns heller ingen växellåda som kan spöka och läcka olja. Elmotorer har direktdrift.

Nissan Leaf avklädd in på bara "kroppen".

Men elbilen behöver ändå kontrolleras. På Nissan-verkstaden har mekanikern ett serviceschema med 63 kontrollpunkter för en Nissan Leaf. I huvudsak gäller kontrollerna samma funktioner som vid servicen av en konventionell bil. Däcktrycket kontrolleras, man känner på vindrutetorkarbladen. Dörrarna öppnas och stängs – behöver de smörjas? Spolarvätskenivån kontrolleras.

Många kontrollpunkter känns också igen från kontrollbesiktningen.

Strålkastarna kontrolleras, liksom hjulupphängningen, bromsbeläggens tjocklek med mera. Med tanke på att en kontrollbesiktning också är omfattande är prisnivån hög på märkesverkstäderna. Bilprovningen tar omkring 400 kronor för en kontrollbesiktning. Snarlika kontroller som görs på Nissan-verkstaden kostar sju gånger mer.

Vissa elbilsspecifika kontroller görs dock bara på serviceverkstaden. Laddporten kontrolleras, och verkstaden gör också ett konditionstest av batteriet. Men med tanke på den begränsade omvårdnad en elbil behöver framstår servicekostnaden ändå som ogenerat hög.

Men att strunta helt i servicen kan få konsekvenser. Dels blir man förmodligen utan uppdateringar av mjukvaran. En annan bra anledning till att besöka verkstaden är att få bromsarna kontrollerade. Just för att bromsarna används mer sällan i en elbil är det extra viktigt att oken kontrolleras. Om inte bakbromsarna används alls under en längre tid kommer de garanterat att börja kärva.

Till sist handlar det om garantin. Normalt sett kräver nybilsgarantin att bilägaren utför den service som tillverkaren rekommenderar. Men viktigare för elbilarna är hur den långa batterigarantin påverkas. Tesla har ingen koppling mellan service och garantigivningen. Både nybils- och batterigaranti gäller oavsett om bilen har servats eller inte. Nissan kräver däremot att servicen har utförts enligt tillverkarens rekommendationer.

– Vi kräver inte märkesverkstad men kunden måste kunna visa att servicen är utförd enligt våra rekommendationer, säger Alexandra Österplan, informationschef på Nissan.

Andra tillverkare kräver inte att servicen är gjord, men friskriver sig för vissa batterifel.

”Garantin på högspänningsbatterier gäller inte om felet har orsakats av att batteriet inte har använts, hanterats eller underhållits som beskrivet i instruktionsboken”, säger Volkswagen.

Även Renault är inne på samma linje. ”Följdskador på grund av bristande underhåll och service som kan leda till ett skadat batteri innebär att garantin på batteriet inte kan åberopas”, skriver Renault.

Att serva elbilen ordentligt under garantitiden kan därför betala sig – om inte annat i form av ett bättre andrahandsvärde.

Så mycket kostar servicen på de vanligaste elbilarna

Hyundai Kona electric

Beloppen inom () avser Hyundai Kona 1,0T.

Service 1 år: 1 274 kr (2 221 kr)

Service 2 år: 2 562 kr (4 358 kr)

Service 3 år: 1 274 kr (2 221 kr)

Batterigaranti: 8 år/20 000 mil

Krav: Service enligt tillverkarens rekommendationer.

Priser från Hyundai Center Stockholm.

Nissan Leaf

Service 1 år: 2 955 kr

Service 2 år: 3 317 kr

Service 3 år: 3 155 kr

Batterigaranti: 8 år/16 000 mil

Krav: Service enligt tillverkarens rekommendationer

Serviceavtal kostar 5 700 kronor för tre servicetillfällen.

Priser från Mobility Motors, Stockholm.

Tesla Model 3

Service 2 år: ca 4 500 kr

Service 4 år: ca 5 500 kr

Batterigaranti: 8 år/16 000 mil (19 200 mil för Long Range-batteriet)

Krav: Inget krav på genomförd service.

Volkswagen e-Golf*

Service 1 år: Ej service första året

Service 2 år: 3 014 kr

Service 3 år: 4 055 kr

Batterigaranti: 8 år/16 000 mil

Krav: Ersätter inte fel som beror på bristande service.

Serviceavtal kostar 99 kronor per månad (totalt 3 564 kr) för totalt 4 500 mil/3 år.

Kia e-Niro

Service 1 år: 749 kr

Service 2 år: 2 205 kr

Service 3 år: 749 kr

Batterigaranti: 7 år/15 000 mil

Krav: Service enligt tillverkarens rekommendationer.

Priserna kommer från generalagenten.

Renault Zoe

Beloppen inom () avser Renault Clio TCe90.

Service 1 år: 1 660 kr (1 771 kr)

Service 2 år: 1 839 kr (3 789 kr)

Service 3 år: 5 162 kr (1 771 kr)

Batterigaranti: 8 år/16 000 mil

Krav: Ersätter inte fel som beror på bristande service.

Priser från Upplands Motor.

Volkswagen e-Up*

Service 1 år: Ej service första året

Service 2 år: 2 314 kr

Service 3 år: 3 355 kr

Batterigaranti: 8 år/16 000 mil

Krav: Ersätter inte fel som beror på bristande service.

Serviceavtal kostar 99 kr per månad (totalt 3 564 kr) för totalt 4 500 mil/3 år.

Slutsats

Elbilar är inte servicefria, och det kostar en del på serviceverkstaden. Men jämfört med en bensindriven motsvarighet är elbilen billig. Den bensindrivna Kona 1,0T kostar de tre första åren 3 690 kronor mer i service än Kona Electric.

* Volkswagens priser kommer från Din Bil, Stockholm.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!