Foto: Skoda Auto

Skoda Octavia nu även som Sportline

Ett år efter vårt första test av fjärde och senaste generationen Skoda Octavia lanseras nu Sportline-paketet till den tjeckiska mellanklassbilen.

Senaste generationen Skoda Octavia har halkat efter en smula i försäljningen. Från att stadigt ha legat runt 10-12 plats i statistiken så redovisas den under årets första kvartal på en 18:e plats med hittills 1 295 sålda bilar. Är det bara en tillfällig svacka på formkurvan eller något mer bestående för den tidigare så populära modellen?

Foto: Skoda Auto

Ett år efter lanseringen av den fjärde generationen lanseras nu Sportline – kan det innebära ett nödvändigt lyft i försäljning? Utrustningspaketet innebär, liksom tidigare, svarta exteriördetaljer såsom ramen runt grillen, den lite djupare frontspoilern och femdörrarsversionens bakre spoiler. Den diffusorliknande plastpanelen mellan avgasutblåsen blir också svart, liksom Skoda-bokstäverna på bakstammen. Standard för Sportline blir 17-tumsfälgar.

Inuti märks en ny treekrad ratt och sportstolar med integrerade nackstöd, klädda med klädselmaterialet med det roligaste namnet i dag – ThermoFlux. Sportline-emblem på såväl ratten som framskärmarna, men någon trimning av chassikomponenter handlar utrustningspaketet inte om. 

Det ny-gamla utrustningspaketet, som positionerar sig mellan Style och Octavia RS, kommer att erbjudas till alla karossvarianter och till att motor- och drivlinealternativ. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!