Foto: Suzuki

Suzuki Across – ny suv baserad på Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Samarbetet mellan Suzuki och Toyota förkroppsligas när Suzuki Across nu lanseras, vilket är en Toyota RAV4 Plug-in Hybrid under skalet.

Resan började oktober 2016, då Suzuki och Toyota övervägde ett affärsmässigt partnerskap. Våren 2019 inleddes ett finansiellt samarbete genom att de bägge företagen dels köpte in sig i varandra och dels tog beslut om att överväga gemensam produktutveckling. Just därför förkroppsligas samarbetet av Across som nu lanseras. Det kommer även att komma en Toyota Corolla i Suzuki-kostym, men i dagsläget är det ytterst oklart om någon av modellerna kommer till Sverige.

– Efter sommaren ska vi sitta ner och gå igenom förutsättningarna för en eventuell lansering av Suzuki Across på den svenska marknaden, säger Håkan Engström, informationsansvarig på Suzuki Sverige, till Teknikens Värld.

I pressmaterialet lyfter Suzuki fram samarbetet med Toyota, men RAV4 nämns inte för att ingen ska märka Across släktskap med RAV4. Foto: Suzuki

I grund och botten är Across samma bil under skalet som Toyotas laddhybridsuv RAV4 Plug-in Hybrid, fast med annat utseende på framförallt fronten. Detaljerna kring Across följer liknande tekniska specifikation under skalet som för RAV4. Vilket innebär en rak fyrcylindrig bensinmotor på 2,5 liter. Men Toyota anger 177 hästkrafter och Suzuki 185 (136 kW). Across är, som Toyotan, fyrhjulsdriven med hjälp av två elmotorer på 182 hästkrafter (främre) och 54 hästkrafter (bakre). Elmotorernas effektsiffror är identiska med RAV4 Plug-in Hybrids.

7,5 mil på enbart el, så långt kommer Suzuki Across. Därmed kan vi se fram emot en liknande siffra från Toyota för RAV4 Plug-in Hybrid. Hittills har de endast klämt fram en preliminär siffra på över 6,5 mil. Foto: Suzuki

Kombinerat med elmotorassistans så får RAV4 Plug-in Hybrid en systemeffekt på 306 hästkrafter. Just den uppgiften saknas för Across, men vi utgår från att siffrorna blir desamma eller snarlika för Suzuki-versionen. Across redovisas för att klara 7,5 mil med eldrift och batteriet är på 18,1 kWh. Den blir 463,5 centimeter lång med axelavstånd på 269 centimeter och ska ha en tjänstevikt på 1 940 kg. Inuti märks i stort sett en RAV4-identisk inredning och förarmiljö.

Toyota RAV4 rakt av, bortsett från emblemet på ratten. Foto: Suzuki

– Framåt september bör det ha klarnat om vi ska introducera modellen i Sverige, men än så länge har vi inte tagit ställning i frågan, säger Håkan Engström.

Just därför finns varken priser eller annan mer exakt information att tillgå. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid kostar från 499 900 kronor och Suzuki borde landa i närheten – om den marknadsintroduceras i Sverige. Och om så skulle bli fallet, då bör bilar nå den svenska marknaden runt årsskiftet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!