Foto: BMW

Svenskt pris på BMW iX – elbilen som kan dra 2,5 ton

BMW har precis börjat sälja elbilen iX3. Men nu kommer den större iX med två elmotorer, fyrhjulsdrift och en räckvidd för toppversionen på 60 mil. iX kan också dra 2,5 ton och ha takbox. Priset i Sverige för iX xDrive50 är satt till 1 065 000 kronor.

BMW var tidigt med i elbilsracet med lilla i3, men sedan följde några lugna år med färre rena nyheter. I stället utvecklade BMW en rad laddhybrider och suven iX3, som i grunden är en helt elektrifierad X3.

Under tiden viskades det om en helt nyutvecklad elbil: iX.

I höstas visades de första bilderna och nu släpper BMW fler uppgifter om iX. Elbilen säljs i två versioner: iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda har två elmotorer och fyrhjulsdrift.

iX är den första bilen från BMW på den nyutvecklade plattformen för elbilar vilket betyder en ny processor för informationshantering och styrning av energi samt nya batterier. BMW lovar också att deras nya elbilar byggts med strikta krav på klimat och etik och energi från förnybara källor har använts i processen. BMW tillhör de tillverkare som kommit längst vad gäller krav på etiskt hållbar produktion av material och delar.

1 av 3 Foto: BMW / BMW
2 av 3 Foto: BMW / BMW
3 av 3 Foto: BMW / BMW

Köper egen kobolt

BMW köper som exempel kobolt från Australien och Marocko och levererar det till battericelltillverkaren. BMW har också utvecklat en hantering för att använda återvunnen aluminium. BMW använder inte vissa av de jordartsmetaller, som fått kritik för att de utvinns på ett sätt som är dåligt för miljön, för sina elmotorer

iX delar drivlina med nyligen presenterade iX3 och det är den femte elektriska drivlinan som BMW utvecklat. Elmotor, växellåda och styrenhet sitter i samma kompakta modul.

Jämfört med tidigare modeller har energitätheten i litiumjonbatteriet ökat med 20 procent. Det betyder längre räckvidd på samma volym batteri. Batterikapaciteten är 70 kWh respektive 100 kWh för de två modellerna. Det betyder en räckvidd på 40 respektive 60 mils räckvidd. Energiförbrukningen ligger runt 20 kWh per tio mil.

1 av 4 Foto: BMW / BMW
2 av 4 Foto: BMW / BMW
3 av 4 Foto: BMW / BMW
4 av 4 Foto: BMW / BMW

Stor som en X5

BMW har utvecklat sin laddkapacitet för de två bilarna. xDrive40 kan laddas med 150 kW och xDrive50 med 200 kW. Det betyder att bilarna kan laddas från 10 till 80 procent av batteriets kapacitet på 40 minuter.

iX är något större än iX3. Yttermåtten kan jämföras med dagens X5. Den är lika hög som en X6 och kommer med samma däckdimensioner som stora X7, 21 eller 22 tum.

Bagageutrymmet sväljer över 500 liter och xDrive50 får adaptiv luftfjädring och båda bilarna har en dragvikt på 2,5 ton. Båda bilarna kan även ha takbox.

De första kunderna kan få sina bilar till hösten då produktionen inleds i sommar. Priset i Sverige är satt till 865 000 kronor för xDrive40 och 1 065 000 kronor för xDrive50.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!