Sverigepremiär för Kia Optima Plug-in Hybrid

Inte bara kombiversionen av Kia Optima gör nu sverigedebut utan även en laddhybrid, men bara som sedan.

Kia är på hugget. Till helgen är det säljstart på Optima i kombiutförande, en modell som generalagenten hyser stora förhoppningar till. Det är en bil som vi redan har provkört. Du har kunnat läsa en snabbrapport här på vår sajt, hela provkörningen finns i Teknikens Värld nummer 21/2016 som kommer ut i dag, torsdagen den 15 september.

För att elda på intresset ytterligare bekräftar nu Kia att även Optima Plug-in Hybrid är sverigeaktuell till helgen. Supermiljöbilen kombinerar en elmotor på 50 kW och en tvåliters bensinmotor på 156 hästkrafter vilket ger totalt 205 hästkrafter att spela med.

Räckvidden på enbart el anges till 5,4 mil men då får du inte hålla topphastigheten på 120 km/h. Den totala räckvidden, el och bensin tillsammans, är 98 mil och förbrukningen är enligt NEDC-körcykeln 0,16 l/mil.

Att ladda litiumjon-polymerbatterierna på 9,8 kWh tar fyra till fem timmar i ett 230-voltsuttag.

Utvändigt utmärker sig laddhybridversionen av Optima bland annat genom mer aerodynamiska stötfångare, luftspjäll i grillen och andra fälgar, emblem och lister. Och såklart laddluckan som sitter på framskärmen på förarsida. Utrustningsmässigt håller laddhybridversionen jämna steg med ”vanliga” Optima.

Kia Optima Plug-in Hybrid kostar 369 900 kronor, exklusive supermiljöbilspremie och finns bara med sedankaross. Om det kommer en kombi är högst osäkert. Säkert är dock att hybridbilarna kommer att förlita sig på bensinmotorer då Kia har blåst av projektet att kombinera el och diesel.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr