Foto: Skoda

Sverigepremiär för Skoda Octavia iV laddhybrid

Familjefavoriten Skoda Octavia kommer nu med laddhybridteknik och med gasdrift. Även en laddhybrid i sportigt RS-utförande är att vänta framöver. Här är informationen och prislapparna för Octavia iV och G-Tec.

Årets kanske mest efterlängtade laddhybrid gör nu premiär på den svenska marknaden: Skoda Octavia iV. Någon riktig nyhet tekniskt sett handlar det dock inte om. Här finns koncernens 1,4-liters bensinmotor kompletterad med en elmotor, precis som hos Volkswagen Passat GTE och Skoda Superb iV som lanserades för ett år sedan.

Octavia iV erbjuds vid lanseringen i Styleutförande med en total effekt på 204 hästkrafter och med ett maximalt vridmoment på 350 newtonmeter. Bensinmotorn ger 150 hästkrafter och elmotorn liksom hos Superb iV 115 hästkrafter men är här integrerad i DSG-lådan som har "by-wire"-teknik. Koldioxidutsläppet anges till 30 gram per kilometer och räckvidden på el till 5,5 mil.

MISSA INTE: Nya Skoda Octavia underkänd i älgtestet

Foto: Skoda

Batteriet har en kapacitet på 13 kWh, samma som tidigare nämnda Superb, och kan laddas på tre timmar och 33 minuter via en laddbox på 3,6 kW. I vanligt vägguttag, 10A/230V/2,3 kW, tar laddningen fem timmar.

LÄS MER: Elektriska Skoda Citigoe iV läggs redan ned

Laddhybriden kommer som både halvkombi och kombi med lastvolymer på 450 respektive 490 liter med bakre ryggstödet uppfällt. Siffrorna för karossversionerna med enbart med förbränningsmotor är 600 och 640 liter.

Försäljningen har nu börjat och de första leveranserna sker under november månad. Priserna startar på 409 900 respektive 414 900 kronor för sedan- och kombimodellerna.

TEST: Så bra är nya Skoda Octavia Combi

Foto: Skoda

Senare kommer även bilen i mer kraftfullt RS iV-utförande med höjd effekt till 245 hästkrafter. Något datum för Sverigelansering nämnts dock inte i dagsläget.

Octavia lanseras nu också som kombi med gasdrift (1,5 TSI G-Tec) med ett startpris på 300 000 kronor.

Hur Skoda Octavia som sådan är som modell har avslöjats i våra tester. Kombin visades sig vara en riktig lastare medan sedanen  gjorde bort sig i konbanan i tidigare i år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!