Foto: twitter.com/codysimms

Tesla Cybertruck i verkligheten

Vi har hittills sett Tesla Cybertruck på en scen, men nu får vi se den i sin rätta miljö – i trafiken i Kalifornien.

I november chockade Tesla världen genom att visa upp Cybertruck som på scen uppvisade ett yttre som ingen annan bil. Nu har en rullande Cybertruck-prototyp fotograferats i närheten av flygplatsen i Los Angeles, och vi kan lugnt slå fast att formerna fortfarande är något helt annat än vad världen är van vid. En annan slående grej är storleken – Cybertruck är enorm. Framför pickupen står en Tesla Model 3 som mer liknar en småbil än en mellanklassbil. Till vänster om Cybertruck, i filen bredvid, ser vi en del av en BMW X3. Den ser pytteliten ut bredvid Tesla-pickupens enorma bakdel.

Exakt hur stor Tesla Cybertruck är vet vi ännu inte, men Elon Musk har (på Twitter så klart!) avslöjat att den med luftfjädringen i lägsta läget är cirka 190 centimeter hög. På längden är den knappt 5,9 meter lång. Rejält bred är den också förstås, drygt två meter. En Ford F-150 är knappt 5,8 meter lång i sitt största utförande, då är den också några centimeter högre än Cybertruck (som då är försatt i lägsta läget).

 Tesla Cybertruck har ett exoskelett täckt med vad som beskrivs som ett extremt hårt skal (karossplåtarna) av kallvalsat rostfritt stål som benämns Ultra-Hard 30X. Rutorna är armerade och ska kunna stå emot kraftiga stötar från exempelvis stålbollar, dock fungerade det inte alls vid presentationen. Stålet är anledningen till bilens kantiga format med plana ytor och vassa kanter. Stålet kan nämligen inte bockas hur som helst. Elon Musk menar att pressverktygen inte klarar det.

Musk har sagt att de troligtvis kan göra Cybertruck lite nättare för att få den att rymma i kommande ägares garage. Han pratade i helgen om ett par centimeter smalare och över 15 centimeter kortare. En mindre Cybertruck hintande han också om, även om en sådan behöver formges på nytt. 185 centimeter på bredden var en siffra han nämnde.Cybertruck presenterades med tre olika drivlinor. Instegsvarianten har en elmotor som driver bakhjulen i över 40 mil per laddning. Mellanalternativet har två elmotorer som driver alla fyra hjul i över 48 mil per laddning. Toppalternativet har tre elmotorer som gör den extremt snabb. 0-97 km/h (0-60 mph) sägs gå på 2,9 sekunder. Imponerande för en bil med sådan enorm massa. Räckvidden sägs vara över 80 mil.

I filmen ovan ser vi Cybertruck på rull. Enligt uppgift är det Elon Musk som sitter bakom ratten.

Tesla har tagit emot hundratusentals beställningar (som inte är bindande) sedan presentationen för drygt två veckor sedan. 17 procent av beställarna har valt instegsalternativet som ska börja tillverkas under 2022. 42 procent av beställarna har valt mellanalternativet med två elmotorer och 41 procent toppvarianten med tre elmotorer. Dessa båda sistnämnda varianterna ska börja tillverkas mot slutet av 2021.

Produktionsplanerna har alltså förändrats en aning sedan presentationen. Tidigare var det instegaren som skulle gå i produktion under 2021 och de två övriga under 2022, nu är det tvärtom som gäller.

Några svenska prisuppgifter finns det ännu inte. I USA är instegspriserna för respektive modellversion 39 900, 49 900 samt 69 900 dollar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!