Tesla Model 3, som vi nyligen lät gå en tuff match mot Polestar 2, föryngras och förbättras en aning för fortsatt försöka hålla det allt tuffare motståndet bakom sig.
Uppdateringarna som Tesla låtit göra är både av synliga och icke synliga slag. Vi börjar med förstnämnda typ.
Det är enkelt att se om en Model 3 är av senaste snitt eller inte, det är nämligen bara att ta en titt på kromlisterna, dörrhandtagen och backspegelarmarnas färg. Är dessa svarta är det en helt ny Model 3, är nämnda detaljer i krom är bilen ”gammal”.
Synliga är också de nya aerodynamiska fälgar som finns i storlek 18 och 18 tum och som kallas för Sport-hjul. Model 3 Performance har nya turbinfälgar i storlek 20 tum, dessa har fått namnet Überturbine.
Interiöra förändringar är att pianolacken på bland annat mittkonsolen är utbytt mot en mattsvart ytbehandling, instegslisterna har blivit svarta, stolarnas kontrollreglage har fått en grafitliknande yta, metall har applicerats på de båda scrollhjulen på ratten och solskydden snäpper numera fast med magnetism för att hållas på plats. Mittkonsolen har dessutom fått trådlös laddning för två mobiltelefoner samt ett uppdaterat förvaringsfack med skjutlucka.
Två nya USB-C-uttag har tillkommit, så även ett USB-A-uttag i handskfacket där en portabel hårddisk kan anslutas för att lagra information från Sentry Mode och dashcam.
MISSA INTE: Tesla Model 3 är elbilen med bäst fyrhjulsdrift
Nytt är även att bakluckan kan öppnas på elektrisk väg, något som flera Model 3-ägare har efterfrågat sedan tidigare och därför monterat eftermarknadsprodukter som sköter lucköppningen. Teslas variant tillåter automatisk öppning via bakluckeknappen, infotainmentskärmen och via appen.
De båda fyrhjulsdrivna modellversionerna – Long Range och Performance – har dessutom fått samma värmepumpssystem som Model Y. Tillsammans med drivline- och mjukvaruförbättringar, som även Standard Range Plus tagit del av, har räckvidden förbättrats hos samtliga modellversioner.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.